Kampen för de iranska bröderna

Två döva iranska bröder som konverterat från muslimsk tro till kristen tro riskerar avvisning. I Iran är detta straffbart med döden.
Här i Värmland är dessa bröders situation känd genom inslag i TV, radio och tidningar. Jag har som juridiskt ombud skrivit flera inlagor. För några dagar sedan fick jag hjälp av en kvinna att göra en protestlista på Internet. Har aldrig gjort det förut. Nu strömmar det in namn varje dag. Ett 50-tal mail kommer varje dag. Några har samlat tio namn och andra skickar 50 namn. Några väntar till dess att de samlat 1000 namn och sen skickar de dessa listor till mig. Naturligtvis finns tunga juridiska argument och sakliga inlagor, men detta är ETT sätt att påverka. Någon har retat sig på formuleringen i slutet av protestbrevet där det talas om kostymnissar. Vi skall tala med respekt om våra handläggare på Migrationsverket. Jag såg detta som ett humoristiskt uttryck och som en reaktion på den frustration som vi möter ibalnd då vi försöker ha en dialog med tjänstemännen. Kvinnan som skrev protestbrevet menade inget illa. En av dessa handläggare har idag nekat Daniel busskort. Daniel har varit så glad att han kunnat åka till Karlstad och delta i vattenpoolo på elitnivå. Som handikappad kommer man inte ut så ofta. Eftersom han har ett avvisningsbeslut har handläggaren handlat enligt regelboken, men var det ett mänskligt beslut? Jag har idag formellt överklagat deras avvisningsbeslut till Migrationsöverdomstolen, Kammarrätten i Stockholm. Det är min fulla övertygelse att detta principiellt viktiga ärende kommer att få ett positivt slut. Bröderna skall inte skickas till avrättning i Iran. De skall stanna i Sverige! Riksdagsledamoten Annelie Enocksson har i riksdagen motionerat om detta. Hon och många andra följer detta ärende med spänning. Jag fick idag också brev från Gustav Fridolin som jobbar på TV4:s Kalla Fakta och som tidigare var riksdagsledamot med starkt engagemang för flyktingar. Han ger bröderna sitt fulla stöd och är bestört över den behandling deras ärende fått i olika instanser. Han skriver: Det låter helt fruktansvärt hur man behandlar konvertiter. Tragiskt att människor igen hamnar i detta ingenmansland som man försökte lösa upp innan!Jag ska försöka hålla er informerade om allt som händer i detta ärende. På bilden ser ni när Sassan döptes i Betel. Bakom honom sitter hans bror Daniel som då redan var döpt i Filadelfia Stockholms Dövkyrka.


image22

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0