Iranska bröderna Sassan och Daniel

Många frågar mig om jag hört något från EU-domstolen om de båda döva iranska bröderna som gömmer sig undan avvisning till Iran där de fruktar dödsstraff eftersom de konverterat till kristen tro.
Handläggaren har semester, men börjar första veckan i september. Jag pratade med handläggarens sekreterare för några dagar sedan. Jag fick då reda på att EU-domstolen inte griper in i ärendet nu för att hindra avvisningen. De kommer dock att jobba vidare med ärendet. Tyvärr lät det som om ett svar kan dröja upp till ett år. Det låter fruktansvärt jobbigt. Jag skickade sms till bröderna och frågade om de orkar vara kvar i sitt gömställe. Svaret var att det finns inga andra alternativ. De fruktar för sina liv och kan absolut inte tänka sig att komma fram och skickas tillbaka till en säker död.

Nu vädjar bröderna till alla fantastiska gåvogivare att fortsätta skicka in ekonomiskt stöd. Jag hoppas att ni förblir trogna i detta. Jag kommer att uppbåda alla krafter och resurser för att föra kampen via den juridiska processen.

Vi vet att de iranska myndigheterna strikt upprätthåller de muslimska sharialagarna och ser varje konvertit som en förrädare. I sommar har Iran haft mycket varmt väder, men sedlighetspolisen har kraftfullt slagit ner på kvinnor som varit lättklädda och inte täck huvud, axlar och fotknölar.  Med sina käppar har de slagit de stackars kvinnorna.
Samtidigt som vi vet allt detta kommer det rapporter om hur folket i hemlighet skaffar sig digitalteve, surfar på internet, spelar och skapar musik i källarlokaler och den kristna underjordiska församlingen växer så det knakar.
Vi är många kristna som ber för Iran och det iranska folket att de skall få uppleva frihet, frid, välstånd och att alla ungdomar som växer upp i landet skall få glädjas åt demokrati och frihet. Den kristna tron kan komma att betyda väldigt mycket för det iranska folket. Jag har hört uppgifter  om att det finns 8 miljoner kristna iranier utanför Iran. Drömmen är att människor som valt att tro på Jesus Kristus också skall få leva ut sin tro i sitt eget land.

Så fort som jag haft samtal med handläggaren Anders Månsson på EU-domstolen ska jag berätta mer här på bloggen. Till dess hoppas jag att vi alla fortsätter med vårt stöd för bröderna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0