Migrationsverket skär ner bidraget till 0 kronor!

De båda döva iranska bröderna fick idag beslut om att deras bidrag skall skäras ner till 0 kronor. Handläggaren hänvisade till en bilaga som dock ej fanns med i brevet. När jag ringde MIGAN fick jag tala med den tf chefen som sa att bröderna vägrat samarbeta och att detta var ett vanligt beslut. Under mina 18 år som jag varit engagerad i flyktingrörelsen har jag inte stött på ett så fruktansvärt inhumant beslut.
Jag berättade att de visst inte vägrat att samarbeta. För något år sedan kallades jag som juridiskt ombud att tillsammans med bröderna gå igenom deras ärende. Då förklarade handläggaren att han undersökt deras ärende och funnit att de inte kan utvisas. Han skulle inte göra något mer åt saken utan han rådde bröderna att bara vara lugna, efter 6-7 år skulle de få uppehållstillstånd. -Vad som än händer kommer jag inte att agera, sa handläggaren. När bröderna senast kallades till MIGAN fick de sitt senaste beslut uppläst. Jag kan alltså inte förstå hur MIGAN kan få det till att bröderna har vägrat att samarbeta.
Nu kommer jag att överklaga detta beslut samt göra en JO-anmälan eftersom det inte finns någon grund för att sänka bidraget så drastiskt. Den tf chefen sa att de skulle få en matrekvisition så de inte ska behöva svälta. Jag tycker ändå att beslutet är fattat på felaktiga grunder och jag tycker att det strider mot humaniteten och är fruktansvärt nedvärderande för deras människovärde.
Protester och stöd kommer från flera olika håll. Kyrkorna gör insamlingar och idag fick jag hundra kronor av en kvinna som jag träffade på stan. Hon berättade att en av bröderna hjälpt henne med att bära matjord när han såg att hon handlat och hade lång väg till bilen. -Det glömmer jag aldrig, sa damen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0