Från Bokmässan på Örebro slott 22-24 november

               image76
GOSPEL MEDIA hade en mycket fin plats på Bokmässan i Örebro. Jag var där under fredagen och lördagen. Jag fick samtala med många människor och även signera boken som jag skrivit. Vid en föreläsning i Bernadottesalen fick jag även träffa några av de invandrare som jag hjälpt under åren och även några svenskar som hjälpt mig med fakta och uppgifter om asylprocessen.
I rummet där vi hade vår monter pågick intervjuer med ett flertal författare, kända såväl som okända för mig. Albert Bonniers Förlag ordnade ett samtal i soffan där jag fick samtala med författaren Ola Larsmo som skrivit en bok om rasismen på 30- och 40-talet där han skildrar ett möte med studenterna i Uppsala. Där uttalade sig studenterna mot att Sverige skulle ta emot sex judiska läkare. Vad som senare hände med dessa läkare är det ingen som vet. Tragiskt. Vi konstaterade att rasismen uppträder på olika platser och sätt, men att vissa rötter finns sen lång tid tillbaka, inte minst i Värmland och då och då dyker olika rasistiska företeelser upp ur dessa rötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0