Intervjuer i TV

I morgon, fredag den 26 oktober klockan 9.15 ska jag vara med i ett litet inslag i "soffan" på TV4 i Värmland. Det kommer att handla om flyktingar och nollvisonen mot rasism. Jag ska berätta lite om boken "När världen kom till stan" som jag skrivit och som släpps den 24 november. Den 6 november (OBS! Ändring!) ska jag vara med i programmet EFTERSNACK i SVT2. Det programmet sänds sent på tisdagskvällen.
Jag hoppas att inslagen i TV ska få vara med att sätta fokus på alla de flyktingbarn som har det svårt och som ibland också utsätts för diskriminering och en hård asylprövning där inte alltid BARNENS BÄSTA står i centrum.
Jag märker av att fler och fler får avslag i asylprocessen. Det ringer gång på gång människor som vill ha råd och hjälp hur de skall kunna överklaga, skriva ny ansökan eller hitta något gömställe.

Uppdrag Granskning igår

Det var spännande och intressant att se Uppdrag Gransknings Kepa Arizala på TV igår och idag i Morgonsoffan. Jag har träffat Kepa vid två tillfällen då han varit i Filipstad för att göra program om asylsökande. Han fick ett journalistpris för programmet om Richard från Sierra Leone där jag också fanns med. 
I gårdagens program var han utrustad med dold filmkamera och mikrofon när han jobbade som städare på en hamburgerkedja. Programmet tog upp till debatt det slavarbete som många papperslösa och invandrare hamnat i. Sju dagar i veckan med urusel lön får de arbeta utan skyddskläder med heta oljor och varma ugnar. Hamburgerkedjorna tar inget ansvar eftersom de lagt ut städningen på entreprenad till ett städföretag. Nu har de pressats till förändringar och några anställda har fått avtalsenliga löner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0