Länsrätten underkänner Migrationsverkets beslut

De båda döva iranska bröderna Sassan och Daniel fick den 1 juli 2007 ett beslut av Migrationsverket (MIG) där Migrationsverket sätter ner deras dagersättning från och med den 11 juni. MIG motiverade att bröderna fortsätter att medverka till ett återvändande till Iran. (Man sänkte först bidraget en del för att senare ta bort bidraget helt)

Bröderna överklagade MIG:s beslut genom en inlaga som jag skrev. Där menade vi att det inte finns något samtal om återvändande, där Migrationsverket kan påvisa att bröderna vägrat medverka. Handläggaren har vid ett tillfälle sagt att han ska undersöka saken och kommit fram till att det inte går att avvisa bröderna. Om det finns protokoll som visar att bröderna vägrat samarbeta, önskade vi ta del av protokollen.

MIG vidhöll sitt beslut och yrkade att vår överklagan skulle avslås.

Länsrätten skriver att MIG "har varken i det överklagade beslutet eller i sitt yttrande angett på vilket sätt som bröderna inte skulle ha medverkat till verkställigheten av avvisningsbeslutet. Det framgår inte heller av handlingarna i övrigt att de inte skulle ha medverkat. Länsrätten finner att MIG inte visat att det funnits fog för att besluta om nedsättning av dagersättningen".

SOMSLUT:
Länsrätten bifaller överklagandet och förklarar Sassan och Daniel berättigade till OREDUCERAD ersättning.
Domen är undertecknad Joar Berglund samt nämndemännen Birgitta Carlgren, Anita Karmteg och Per Vitalis den 5 oktober 2007

Detta beslut gör att vi har ytterligare underlag för att lämna in en skrivelse till Migrationsverkets ledning där vi begär nya LMA-kort samt full dagersättning från och med den 11 juni 2007. Vi besökte ju nyligen MIG:s kontor i Filipstad och bad att bröderna skulle få sin ersättning, åtminstone för kostnader för mat eftersom det tycks föreligga hinder att avvisa dem till Iran. MIG-chefen sa blankt nej och sa i stället att han skulle ringa till polisen för att de skulle omhänderta bröderna. I detta läge vore det bästa om MIG insåg att brödernas lidande måste få ett slut och att MIG beviljade dem permanent uppehållstillstånd snarast. Deras ärende ligger hos Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg. JAG OCH 1000-TALS PERSONER I SVERIGE KRÄVER ATT BRÖDERNA SKA FÅ STANNA I SVERIGE!
OBS! ÄN HAR VI INTE FÅTT GARANTIER FÖR ATT PENGARNA UTBETALAS. NI SOM SKICKAR IN ERA BIDRAG VARJE MÅNAD SKALL FORTSÄTTA ATT GÖRA DET TILL DESS ATT BRÖDERNA HAR BÖRJAT FÅ PENGAR IGEN.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0