Skolministern kommenterar debatt i Filipstad

I tisdags deltog jag i Barn och Utbildningsnämndens ordinarie möte. Frågan om skolans förhållande till religion och kyrkobesök kom upp som ett hett ämne. Jag hade med mig boken "Den blomstertid nu kommer" som getts ut av Sveriges Kristna Råd där även muslimerna ingår. Boken behandlar vad man får göra och hur skolan och de religiösa samfunden kan samverka kring värdegrunden. Jag läste högt ur boken och menade  att rektorerna tolkat Skolverkets skrivelse på ett ensidigt sätt. En av ledarna för muslimerna i Sverige uttalar sig i boken och säger att de har inga problem med att gå till kyrkan.
En av rektorerna berättade att han fått arga telefonsamtal från föräldrar efter förra årets skolavslutning i Svenska Kyrkan. Jag frågade om det var invandrarföräldrar eller svenska föräldrar som klagat. Svaret var att inte en enda invandrare hade klagat.
Skolchefen menade att vi inför advent skulle ta bort allt religiöst i skolan. Jag berättade att advent betyder ankomst. Om vi ska fira advent utan något religiöst inslag, vad är det då som vi ska fira? Ska vi fira julkommersens ankomst? frågade jag. Jag fick inget svar.
Jag poängterade att värdegrunden vilar på den kristna etiken och att skola och kyrka gemensamt måste stå upp för de gemensamma värderingarna i en tid då bland annat mobbning är ett svårt problem i många skolor. BUN fattade inget beslut, men flera av ledamöterna, även från socialdemokratiskt håll var mycket tveksamma till rektorns rekommendationer till förskolorna. Rektorn poängterade att hon inte utfärdat något dekret utan endast velat att personalen skulle tänka sig för.
Under gårdagen fick jag  ett telefonsamtal från en filipstadsbo. Hon hade läst Kyrkans Tidning där skolministern uttalar sig. Jag citerar:
"När rektor säger att förskolebarn inte får gå till kyrkan och titta på julkrubban, tolkar hon Skolverket fel, anser Jan Björklund. I sak har hon fel. Självklart får vi ha sådana religiösa inslag. Jag blir upprörd när man säger att man inte får ha skolavslutning i kyrkan, det är en del av vårt kulturarv".
I dagens Filipstads Tidning finns detta uttalande med liksom en intervju med BUN:s ordförande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0