Debatt i kommunfullmäktige med oväntad vändning

På denna blogg brukar jag avhålla mig från att skriva om politik. Jag anser att partipolitik och kristen församling inte skall sammanblandas. Inom Kristen Gemenskap finns säkert de flesta partier representerade och ingen pratar partipolitik i kyrkan.
Jag vill ändå skriva och berätta vad som hände i samband med en motion som Kerstin Hugosson och jag skrivit till kommunfullmäktige i Filipstad. Motionen handlade om att införa någon slags modell för att kunna ge vårdnadsbidrag för dem som vårdar sitt barn i hemmet, kanske tillsammans med att man tar hand om något annat barn också. Motionen avslogs efter en livlig debatt med hela 18 inlägg. I debatten sa jag att vi får avvakta regeringens förslag om ett frivilligt kommunalt vårdnadsbidrag. Inte kunde jag ana att detta dagen efter var första nyhet i flera media, att regeringen beslutat att införa bidraget nästa sommar! Snacka om tajmning!
Jag kände till att opinionen varit mycket stark i många kommuner och att trycket varit hårt på regeringen att infria detta vallöfte. Men jag kunde inte ana att det skulle komma dagen efter vår debatt i denna fråga.
Nu har kommunalrådet i Filipstad uttalat att han inte vill att vår kommun skall införa detta bidrag. Vi får väl se vad han säger när kommunerna runt omkring inför vårdnadsbidraget. Säkert kommer opinionen även i Filipstad kräva rättvisa inom barnomsorgen. Många föräldrar önskar få mer tid för barnen under deras första levnadsår. I debatten lyfte jag fram socialdemokraten Ulrika Messing som uttalat att hon avsade sig sin riksdagsplats eftersom hon ville ha mer tid för sin familj. Ett hedervärt och efterföljansvärt bra exempel. När jag yttrade detta i fullmäktige såg jag hur flera socialdemokrater nickade och höll med.
Vi kommer med all sannolikhet att återkomma med en ny motion om att Filipstads kommun skall införa ett vårdnadsbidrag. Jag tror att trygga barn och harmoniska föräldrar även har en positiv inverkan på ekonomin. Det förebygger problem senare i livet. Kommunen går inte heller miste om skattepengar eftersom någon annan måste upprätthålla den tjänst som en av föräldrarna har. På så sätt får fler komma in i arbetslivet och vi får en verklig valfrihet iniom barnomsorgen. Jag vill också samtidigt skriva att jag är tacksam för den kvalité och den fina förskola som vi har och att förskolan betyder oerhört mycket för barnens fostran och möjligheter att komma ut och träffa andra barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0