Brevväxling om asylsökande med jobb



Igår skickade jag ett 30-tal mail till olika riksdagsledamöter hur det går med de asylsökande som har avvisningsbeslut, men som har riktiga jobb. Här nedan kan ni läsa mitt mail och ett av svaren som jag fått. Det svaret är från lars Gustafsson. Jag frågade också vad de tänker göra för att stoppa utvisningar till Grrekland som ju behandlar asylsökande fruktansvärt inhumant. Tyvärr är svaret både från lars och andra inte så positivt, men vi får kämpa på på andra sätt.

Hej!
Hur går det med det förslag som flera kristdemokrater lagt fram, att asylsökande med "vita riktiga" jobb skall få stanna i Sverige? I senaste Kristdemokraten kunde man läsa om detta förslag i en artikel, men strax till vänster i tidningen uttalade sig Göran Hägglund att han inte fått gehör för det i regeringen.
Det handlar om mellan 3-400 personer. Jag är starkt involverad i fyra av dem som jag är juridiskt ombud för. Det handlar om personer som varit här i 3-5 år, lärt sig svenska, är förtrogna med svenska förhållanden, i något fall fött flera barn i Sverige och fått ett brett kontaktnät.
Jag hörde att frågan skulle behandlas i riksdagen denna vecka, men jag har ingenting hört.
När tänker riksdag och regering stoppa avvisningarna till Grekland? Jag har den senaste tiden hört fem familjer och enskilda berätta skräckupplevelser från förvar (där t.o.m. en treårig flicka satt inspärrad i nio dygn i ett litet rum med sina föräldrar. Fick soppa och ett bröd per dag. Har skrivit om dem på min blogg) Asylsökande i Grekland har hotats både av poliser och civilbefolkning och jagats med skjutvapen. Ändå fortsätter Sverige att avvisa asylsökande enligt Dublinförordningen.
Hälsningar Bengt Sjöberg


Som talesperson för kristdemokraterna i riksdagen vill jag informera om läget i de frågor du tar upp.

Efter tuffa förhandlingar med justitiedepartementet lyckades vi få möjlighet till så kallat spårbyte för människor som söker asyl i Sverige. Det innebär att personer som ansöker om asyl, och som sedan får avslag på asylansökan, ska kunna söka som arbetskraftsinvandrare utan att lämna landet. Förutsättningen är att man innehaft ett reguljärt arbete om minst 6 månader under tiden i Sverige.
Möjlighet för de som redan finns i landet att ingå bland sökande som arbetskraftsinvandrare härifrån fick vi inget gehör för.
Det finns flera kristdemokrater i riksdagen och utanför som försöker påverka i frågan att möjligheterna också ska omfatta denna grupp.

När det gäller Greklandsfrågan har vi redan påtalat att Migrationsverket måste nogsamt överväga om man kan återvisa personer till Grekland enligt Dublinkonventionen. Jag har också träffat den grekiska ambassadören och diskuterat situationen vid vissa asylanläggningar där missförhållande råder.
EU-kommissionen har nu krävt åtgärder i Grekland och krävt att Grekland redovisar åtgärder under hot av stämning inför kommissionen. Möte med Grekland ska hållas inom kort.
Vi kristdemokrater har valt att invänta kommissionens agerande innan vi går vidare. Sannolikt är åtgärder från kommissionen mer effektiva än ett enskilt lands agerande.
Jag delar din uppfattning om att situationen inte är acceptabelt och att människor måste behandlas värdigt oavsett var man vistas.

Mvh

Lars Gustafsson    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0