Nyfött lamm dog

Idag har jag fått följa med en vän till en bondgård där det fanns flera nyfödda lamm. Jag ska lägga ut några bilder när jag kommer hem till Filipstad. Ett lamm som föddes i morse orkade inte resa sig. Det kunde inte dia. Nu var det bråttom. Min vän och jag åkte till Lantmännen och köpte en nappflaska och sen skulle vi vänta på en annan man som kunde mjölka tackan som fött sitt första lamm. Min vän masse4rade lammet och satte på värmelampa. Vi såg hur lammet andades och öppnade ögonen, men när killen som mjölkat tackan kände i lammets mun var munnen kall. Han sa att det var ett tecken på att lammet nog inte skulle klara sig och kunna suga. Mycket riktigt-det gick inte att rädda lammet eftersom det själv måste vara aktivt och suga. Det hade heller inga sväljreflexer. Tackan blev alldelses utom sig när vi var tvungna att lägga det nu döda lammet i en påse och bära ut det. Tackan gick av och an och trampade i marken och gjorde försök att tränga sig igenom inhägnaden för att komma ut till de andra fåren och lammen.
Det var mycket ledsamt och en svår upplevelse för både bonden och oss andra. Jag tänkte på hur nära det var för apatiskt sjuka Marina att hon också kunde ha dött. Hennes sväljreflexer hade också slutat att fungera, men tack vare att hon fick dropp kunde hon så småningom komma tillbaka till livet. Om någon månad tar  Marina studenten.
Du kan läsa berättelsen om Marina i min bok NÄR VÄRLDEN KOM TILL STAN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0