Handelsbanken i Filipstad gav Alice id-kort!!!

Efter diverse turer kunde Alice och jag idag skriva på handlingar som ger henne ett id-kort inom två till tre veckor. Hon har även erlagt betalning för id-kortet. Handläggaren var mycket korrekt och vänlig. Klart är att banken känt sig pressad av allt stohej kring detta ärende.
Av Filipstads banker är nu Handelsbanken ett gott föredöme i att behandla våra nysvenskar på ett schysst sätt.
När vi var ute på stan blev vi kontaktade av en företagare från ett nordiskt land. han berättade att han haft problem med Swedbank trots att den banken är ISO certifierad och borde bahandla alla EU-medborgare och Schengenmedborgare på ett likvärdig sätt. Jag tror att media kanske följer upp detta vad det menas med att vara ISO certifierad bank.
Igår i Stockholm när jag träffade representanter för olika organisationer som hjälper flyktingar, fick jag reda på att det i varje stad råder oklara regler. Det är på tiden att integrationsminister Nyamko Sabuni nu försöker ta tag i frågan för att skapa ett nationellt id-kort, något som t.ex Norge redan infört.
När Alice fått sitt kort hoppas jag att hon ställer upp på bild här på bloggen. Hon var så lättad och glad idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0