Romsk man "dumpad" i främmande land

Den romske mannen som suttit i fängsligt förvar en tid och ringt till mig och undrat över sin framtid utvisades förra veckan till Montenegro. Han är född i Kosovo och uppväxt i Serbien i en stad som heter Lescovac. Den staden har en stor romsk befolkning och där finns en stor romsk kristen församling som kämpar mot myndigheternas paragrafrytteri när myndigheterna på olika sätt försöker begränsa församlingens möjligheter att verka.
Den romske mannen utvisades dock till Montenegro där han inte har någon som helst anknytning. Förmodligen har polisen bara dumpat av honom i hopp om att han ska klara sig på något sätt. Jag fattar inte hur man kan vara så hjärtlös och grym. Jag kommer att begära en rapport från polisen och Migrationsverket. Polisen måste skriva ett protokoll hur allt gått till.
Jag har inte hört av mannen, men hoppas få reda på hur det går för honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0