Migrationsverkets tvivelaktiga agerande

Förra veckan fick en av mina asylsökande vänner ett ledsamt besked. Han skulle inte få gå i skolan längre. Inte heller fick han busskort.
Jag kollade om han fått sitt sista avslag från MIGAN, men nej.Han hade bara fått nej i första instans.
Varför skulle han då inte få fortsätta i skolan? Det kan ju ta minst ett år tills han får sitt slutgiltiga besked.Jag sa till min vän att fortsätta att gå i skolan som vanligt. Sen skrev jag en inlaga till handläggaren om att min vän skulle få busskort eftersom han har flera mil in till skolan.
Redan idag när vi träffades fick jag ett glatt tillrop och ett stort tack. Handläggaren hade ändrat sig på båda punkterna.
Nu kan man undra varför handläggaren gjorde så här. Är det någon ny lag på gång? Är det ny praxis? Varför har man inte hört något om det?
Nej, det var nog bara ett försök att få den asylsökande att ge upp sina ansträngningar att få asyl i Sverige eller har handläggaren drabbats av en plötslig spariver?
Men alla dem som inte har någon svensk vän som kan överklaga, ska de inte få någon rättssäker behandling? Ska deras rättigheter tryckas ner? Ska de drabbas av godtyckliga sparkrav? Om min vän skulle få asyl, då behöver han ju snabbt kunna svenska för att snabbt komma in i samhället och få jobb. Är det inte bra att han vill lära sig svenska? Är det bättre att han ligger hemma och röker, spelar kort, super och slåss med sina rumskompisar?
Jag blir inte riktigt klok på MIGANS agerande.Det verkar inte stämma överens med regeringens iver att invandrarna snabbt skall klara SFI och snabbt klara sin egen försörjning i samhället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0