Demonstration för afghanerna Ahad och Juma

Idag har jag besökt Molkoms Folkhögskola. Jag träffade den internationella gruppen på skolan. Vi samtalade om avvisningarna till Kabul i Afghanistan. Både elever och lärare var starkt engagerade för att protestera mot utvisningen av Ahad som går på skolan. Han har ingenting att återvända till i Afghanistan. Till Sverige har han fått stark anknytning och han har anpassat sig mycket bra till svenska förhållanden. I ett läge då det råder krigstillstånd i Afghanistan och talibanerna intar mer och mer mark bedöms inte Kabul vara en lugn och säker stad.
Sverige skall öppna för arbetskraftsinvandring, men här har vi en kille som kan svenska och känner till hur vårt samhälle fungerar. Han borde definitivt få stanna i Sverige!

image94

Eleverna ska också försöka komma i kontakt med andra nätverk som kämpar för utvisningshotade afghaner i Värmland. Vi har ju redan kontakt med Taekwandoklubben i Karlstad där Juma är engagerad. I morgon ska NWT göra en intervju med dem som står Juma nära. På Molkoms Folkhögskola arbetas det nu intensivt för att få till en kraftfull demonstration i Karlstad någon dag rätt snart.
Efter att vi planerat blev jag bjuden på en rejäl lunch som smakade helt fantastiskt gott. Tack!
image95
Dagens lunch var en enastående god soppa med bland annat fisk. Till efterrätt serverades våffla med hjortronsylt och grädde samt en kopp kaffe. Obs! Jag tog bara liite grädde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0