Migrationsverket följer inte länsrättens beslut m.m.

De båda iranska bröderna Sassan och Daniel fick i Länsrätten i Karlstad rätt att få dagersättning från Migrationsverket. Villkoret var att de på nytt anmälde sig till polisen. När de besökte Gränspolisen blev de skickade till Migrationsverket i Kållered. I kållered blev de hemskickade för att invänta nya LMA-kort, ersättning och besked om vilken handläggare de skulle få.
När inget hände ringde jag till både polisen och Migrationsverket och fick beskedet att vänta. Nu har det gått månader och ingenting har hänt. Migrationsverket har inte överklagat Länsrätten. Migrationsverket har inte betalat ut några pengar. Migrationsverket har inte informerat mig som juridiskt ombud varför de gjort eller inte gjort någonting. Migrationsverket har inte motiverat för bröderna varför de inte får pengar och inte heller informerat dem om vad som skall ske i deras svåra situation. De verkar ha hamnat i ett låst läge. OM polisen hade varit säker på att de skulle ha kunnat avvisa dem, då skulle de förmodligen ha tagit dem i förvar.
I morgon måste jag söka hjälp högre upp. Jag ska kontakta någon chef på Migrationsverket i Kållered igen och om jag inte får något besked måste jag kontakta JK, Justitiekanslern.

Jag undrar också när Migrationsverkets beslut kommer i ett segslitet ärende med en familj som varit här i sju år. De har haft ett tillfälligt uppehållstillstånd. De har två barn under 15 år. Kuratorn på skolan är chockerad över att Migrationsverket kan låta en familj få vänta så fruktansvärt länge på besked. Dagarna före jul lovades de ett beslut om en eller två dagar. Nu har vi kommit till slutet av januari och INGENTING HAR HÄNT!!!!!
Familjen har lämnat körkort och andra ID-handlingar, dock ej pass. Migrationsverket säger att barnen har stark anknytning till Sverige genom sin skola och skolkamrater.  De säger också att familjen INTE SKA UTVISAS, men de kan enligt handläggaren förmodligen enbart  få ett tillfälligt uppehållstillstånd eftersom de inte har pass. Nu gäller nya lagar med hårdare krav på pass. Familjen har skrivit till tre olika länder för att höra om länderna kan ge dem pass utan resultat.
Ett tillfälligt uppehållstillstånd skulle knäcka familjen. VARFÖR skall denna stackars familj torteras psykiskt så hårt? När får de svar? Har man ingen medkänsla för dessa barn och föräldrar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0