Kamp för flyktingar

Idag har tidningen DAGEN publicerat min artikel (Se längre ner på bloggen) som jag också har skickat till Migrationsminister Tobias Billström. Även andra media har visat intresse för artikeln och flera väntar med spänning om ministern kommer att svara.

Igår kom det ett brev från JK, Justitiekanslern. JK skickade det senaste svaret från Migrationsverket angående de döva iranska brödernas rätt till full dagersättning. Nu var självaste generaldirektörn Dan Eliasson som skrivit ett yttrande. Trots detta måste jag konstatera att Migrationsverket försöker dribbla med fakta och de försöker att bortförklara varför de endast ger halv ersättning trots att Länsrätten dömt att MIG ska ge hel ersättning. Jag fattar inte hur man kan trixa så med sanningen! Generaldirektören skriver att de fått full ersättning för den tid som domen gäller. När jag tittar i domen står det ingenting om någon speciell tidsperiod. Bröderna skall ha full ersättning oavbrutet tills de antingen utvisas eller får permanent uppehållstillstånd. Nu lever de i Ingenmansland. För hur lång tid?
Efter sex års väntan borde de få stanna i Sverige och komma igång med studier och arbete. Denna följetong med de döva iranska bröderna som konverterat tycks aldrig ta slut.

Idag har jag fått reda på att de ashkaliefamiljer som jag skrivit om i mitt öppna brev till Migrationsministern levt tillsammans i Kosovo med ett 50-tal andra ashkalier. Dessa familjer har inte lämnat Kosovo frivilligt utan varit tvungna att lämna sina hem. Nu finns de i olika länder. Jag har 11 ärendenummer på ashkaliefamiljer i Sverige som fått uppehållstillstånd. VARFÖR SKALL DÅ INTE FAMILJEN VALON AZEMI OCH NAIM AZEMI MED SINA BARN DÅ OCKSÅ FÅ STANNA I SVERIGE? DE HAR INTE GJORT NÅGOT OLAGLIGT I SVERIGE, DE ÄR SKÖTSAMMA OCH VALON TALAR T.EX PERFEKT SVENSKA.
Jag ska idag begära inhibition för dem och på nytt förklara att Kosovo inte tar emot dem.

Så till Griffen Barkat (som jag också skrivit om längre ner på bloggen) Hans handlingar har kommit på avvägar inom Migrationsverket. Det handlar om mycket viktiga handlingar som jag är 100 procent säker på att jag postat rätt och frankerat rätt, men som inte finns någon stans. Det är allvarliga sekretessbelagda handlingar på avvägar. Hädanefter måste jag skicka handlingar med rek, men det kostar minst 55 kronor.
Griffen har arbete och kan svenska och ett brett kontaktnät. Jag och många, många i Småland och på andra orter i Sverige fattar bara inte hur Migrationsverket kan vara så stelbent så man kan godkänna arbetskraftsinvandring i december, men inte göra undantag i juni för några 100 asylsökande med avslag som har jobb och som anpassat sig till svenska förhållanden. Migrationsministern säger att de ju kan återvända till sina länder och söka därifrån i december. Men har han tänkt på hur mycket pengar det kostar och har han tänkt på hur de skall kunna få visum? Det handlar också om personer som uppgett starka skyddsbehov. Personer som frukat för sina liv i sina hemländer. Tänk om de dödas, sätts i fängelse eller torteras. Hur ska de då kunna söka sig hit på grund av arbetskraftsinvandringen?
Om detta tänker jag skriva en ny debattartikel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0