Församling hela veckan

Ibland brukar folk fråga hur många gudstjänstbesökare som vi har på söndagarna. Det kan variera rätt så mycket, men jag tror att tänkesättet är rätt så gammalmodigt. Låt mig förklara.
I tisdags hade vi bön och bibelsamtal med fika och härlig gemenskap. Vi var fler personer samlade än på söndagen. Dessutom var vi uppdelade i två grupper. Varannan tisdag är vi tre olika grupper som samlas dels i hem och dels i kyrkan.
Idag har vi haft "församling" två gånger. Jag har mött en hel del människor i djupa samtal på Erikshjälpen Second Hand. Ett samtal med en man berörde mig mycket. När vi samtalade var det som om något stort berörde oss båda två. Tårarna kom fram i våra ögon och en djup förståelse av ett livsförvandlande skeende uppdagades. Tänk att en second handbutik kan få vara "kyrka" dvs en plats där Gud kan uppenbara sig i mötet mellan två människor. Precis som vi plockar fram, gör rent och lagar och ser över inkomna gamla prylar och hittar nya användningsområden och tar fram det rätta värdet, kan Gud också ge en människa en ny chans och locka fram det rätta värdet hos en individ.
På kvällen hade vi ONSDAGSKUL. Vi var 17 barn och 7 vuxna från elva länder. De tre ledarna kommer från Skottland, Colombia och Sverige. Heather som kommer från Skottland har satt upp ett julspel som börjar med att alla barn från olika länder hälsar välkommen till Guds hus på sina språk. Vi övade på detta ikväll. Det känns så fantastiskt kul att träffa dessa barn, speciellt när man vet vilken bakgrund de har. Så mycket lidande och krig de varit med om.
En pojke som jag träffade idag är bara 17 år, men är lika mogen som en 27-åring. Han är helt ensam i Sverige och vi har nyligen lärt känna varandra. Han gav mig en bamsekram när han skulle gå hem. Han kände förmodligen en trygghet och ett litet hopp inför framtiden. Det är precis en kyrkas=församlings uppgift.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0