När en asylsökande knackar på kyrkans dörr........

Jag satt och tittade i tidningen DAGENS arkiv. Hittade en artikel som var införd i dagen i december förra året. Jag har inte sett artikeln förut. De råd som jag ger har sin aktualitet idag också.
Varje vecka är det någon/några som hör av sig och vill ha hjälp. Många gånger kan man göra NÅGONTING, men oftast känner man sig otillräcklig och allra svårast är det när det inte finns något hopp och någon lösning. Det är såå svårt att säga till förtvivlade människor att det inte finns något mer att göra. Jag har ändå något som i alla lägen kan ge hopp och som kan innebära en utväg och det är Gud och hans ingripande.
Jag var med om en märklig händelse i helgen. Jag befann mig i en större stad. Letade efter en läkare som skulle möta upp vid en adress. Jag frågade tre olika personer hur man skulle hitta till adressen. Alla tre gav helt olika svar. Då jag står där rådvill och tiden börjar rinna ut kommer det en man och säger att han hört att jag inte hittar till den och den adressen. Han erbjöd sig att köra före i sin bil vilket jag accepterade med en gång. Snabbt var vi framme. mannen vinkade och gasade vidare. Var det en ängel eller var det en helt naturlig händelse?
Här är artikeln från DAGEN:

Bengt Sjöberg: Var ärlig och lova inte för mycket


Var ärlig och låt den asylsökande själv ta sina beslut. Det är några tips som pastor Bengt Sjöberg ger till dem som möter alla migranter som tar sig till Sverige.

Bengt Sjöberg jobbar som pastor i EFK-församlingen Kristen Gemenskap i Filipstad. Han har nyligen kommit ut med boken "När världen kom till stan" som handlar om hans engagemang för flyktingar som kommit till hans hemort. Där finns också en del praktiska råd om hur man kan agera när en asylsökande knackar på kyrkoporten. Här är några viktiga punkter som Bengt Sjöberg lyfter fram.
 Ta aldrig över ett ärende - en asylsökande har ansvar för sitt eget liv.
 Visa respekt - ge råd och fakta, men det avgörande beslutet har alltid den asylsökande.
 Var ärlig - lova inget som du inte kan hålla och säg till om du tvivlar på den historia du får höra.
 Missbruka aldrig ditt förtroende - gå inte och berätta vad du fått reda på till obehöriga.
 Använd den hjälp som finns - flera organisationer och rådgivare finns att vända sig till.
 Samarbeta med advokaten - försök inte gå bakom advokatens rygg.
 Lär känna personen på djupet - asylprocessen kan kärva och den asylsökande kan bli ifrågasatt. Vet man att det går att lita på en person ger man järnet i kontakten med myndigheterna.
 Håll kontakten - även efter att någon blivit avvisad från Sverige kan man vara ett stöd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0