Richard Dawkins bok "Illusionen om Gud".


Jag har fått ett uppdrag från föreningen Genesis att recensera boken "Illusionen om Gud". Dawkins är nog den enskilda person som mest av alla påverkar samhällets syn på kristen tro. Han menar att allt, allt elände beror på religion.
I början av boken skriver Richard att ingen som läser boken kan fortsätta att vara troende utan de kommer att bli ateister. Nu har jag läst fyra kapitel och jag är än så länge lika fast i min tro på Gud. De rallarsvingar och glåpord Dawkins slungar ut mot Gud, Jesus, bibeln och kristen tro inger inte något förtroende för honom som seriös vetenskapsman.
Visst finns det många "knäppskallar" inom kristenheten, speciellt i USA där man gör pengar av bibelns lära och visst finns det många avarter inom en del församlingar. Det är bra att det beslyses, men avarter finns inom alla områden. Kristendomens huvudfåra är dock balanserad och fylld av kärlek, glädje, frid och ärligt sökande.
Nu ska jag ta med mig boken till Dalarna där jag skall koppla av ett par dagar.
Jag hoppas ha läst klart inom en veckla och ska då mer utförligt recensera boken och ge min syn på det Dawkins skriver.

Kommentarer
Postat av: Thomas

Har du fått i uppdrag att recensera en bok?! I'll be damned. Du kan för det första inte skriva och för det andra så borde en recensent förstå att man gör sig till åtlöje om man försöker påvisa en point genom att riva ut saker ur sitt sammanhang, framförallt om man dessutom förvränger citatet så att det stödjer recensentens poäng. Ifall du inte förstod det, så är det nämligen det du gjorde nyss.



Min andra point är att en av världens främsta biologer knappast saknar ditt godkännande (gällande hans kredibilitet som vetenskapsman). Det kallas peer-review av en orsak.

2008-09-25 @ 00:19:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0