Migrationsverket på glatt påskhumör

Idag följde jag med en familj till Migrationsverket. De hade fått uppfattningen att de skulle göra i ordning alla handlingar för att bli utvisade. Barnen går i svenska skolan och de kommer troget till kyrkornas barn- och ungdomsverksamhet. De har starka asylskäl och var vettskrämda för dagens möte.
Jag tror att handläggaren blev lite förvånad över att jag var med dem, men som deras juridiska ombud gav han mig full rätt att delta i samtalet.
Utgången av samtalet vände totalt efter att handläggaren fått klart för sig att ärendet inte befann sig på den nivå i asylprocessen som han trodde. Han ägnade resten av timmen till att minst fem gånger berätta att han endast ville informera om en del saker och han bad även om ursäkt. Han visade verkligen vänlighet och medkänsla och önskade alla en glad påsk.
När vi kom ut på gatan fick jag kramar av familjen. De tyckte att jag var den bästa advokat som de haft, men jag hänvisade till den advokat som jag har som hjälp. Det är den helige Ande. Jesus lovade oss att vi alltid kan få hjälp av den helige Ande när vi kommer i situationer där vi kanske inte vet vad vi skall säga eller hur vi skall svara. Då kommer Anden att ge oss de rätta orden precis när vi behöver.
Pappan i familjen berättade då att han ber tre gånger om dagen till Gud om hjälp från den helige Ande. Vi önskade varandra en glad påsk och jag tror att famuiljen kan slappna av denna helg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0