Myndigheter bryter ner psyket

Just nu önskar vi varandra EN GLAD PÅSK. Det kan vi göra eftersom det är en stor kristen högtid då vi firar att Jesus dog för oss och uppstod som ett bevis för att allt vad Jesus lovade och sa är en verklighet. Det ger oss kraft att ta itu med det svåra i livet också.
Idag nåddes jag av budet att två av dem som jag försöker hjälpa igenom asylprocessen har klappat ihop och ligger på psyket. Deras barn är omhändertagna.
Migrationsverket vet att de inte kan utvisas eftersom deras land inte tar emot dem. Ändå försöker svenska myndigheter inklusive domstolar att bryta ner deras vilja att kämpa vidare. Man skär ner deras bidrag från 2200:-/månad till 0 kronor. de får hämta en matkasse i veckan. Myndigheterna vet att detta liv kan pågå i upp till 8 år. De får inte uppehållstillstånd och får inte jobba. De kan inte utvisas och några humanitära hänsyn tas varken till barn som går i skolan eller förskolan eller till föräldrarna som själva ordnat jobb och praktik. Så fruktansvärt inhumant.

Tänker idag också på familjen i Irak som sitter och väntar på arbetstillstånd. Kvinnan har kanske fött sitt barn nu. Alla papper är klara för att återvända till sitt fasta arbete. Vad är det som gör att Migrationsverket ändå måste dra ut på ärendet och beslutet i det oändliga? Efter påskhelgen ska jag skriva en artikel till några tidningar och även kontakta migrationsministern och socialförsäkringsutskottet. Jag följde ju den nya lagens framväxt och hade dialog med ordföranden i utskottet. Fick absolut inte den uppfattningen att ärendenas behandling skulle dras i långbänk om man hade jobb och alla papper i ordning.


Kommentarer
Postat av: Michael G. Helders

Jag tror jag aldrig har varit i ett land med så mycket byråkrati som det finns i Sverige.

Under sjukdom har jag upplevd det samma med soss (fick anmälla till Justitieombudsmannen- för att få dem att följa reglerna som faktiskt står), A-kassa/alfa har jag upplevd det samma, och nu senast FK- min fru saknar endast några dagar för att nå 240 dagars villkoret (vilket hon förklarade med flytt ifrån Linköping till Lund- och tog en vecka innan hon började jobben)- men inget...Sen att det alltid ska ta så extrem lång tid- ja det gör folk psykisk sjuka!



Jag tror myndigheterna i Sverige absolut är en stor orsak till det stora antallet psykisk sjuka i detta land, en stor orsak till att våran unga mår sämre än på flera hundra år, och sist men inte minst att vi har bland de högsta självmord och abort statistik i världen.

Själv hade jag hoppats att Göran Hägglund skulle göre något åt detta nu i regeringen, han sågade ju Göran Pärsson social politik rätt så kraftigt under förra val debatt, men jag tycker det har blivit sämre...vilket är en orsak till att jag faktiskt kommer att rösta på SD om det försätter så här (1. De har en klar abort politik 2. De har för mig en bättre social politik 3. De har en bättre drog/misbruk politik 4. De har gjort fina reformer i skolor i Landskrona...enda som jag inte gillar är deras islamfobi (islamfobi i dag, kristi fobi i morgon).



Sverige måste verkligen bryta sitt "rätt ska vara rätt" tänkande, och börja se människan! Sverige måste också verkligen börja bryta ned all byråkrati. Annars tror jag det finns en stor risk att det kokar över i samhället- och sådant som Wilkerson profeterade över blir en verklighet.

2009-04-11 @ 10:55:13
URL: http://jdfk-kefas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0