Är det fel med mission?

Jag har fått en kommentar som jag svarar på här:

Tycker du inte att det är ett övergrepp med att skicka ut missionärer till främmande länder med andra traditioner och kultur?
En sorts invansion...

Ps. De som har valt den religösa vägen i vår släkt är också de som råkat mest illa ut. Ds
John


Hej John!

Mina bröder och min far har i många år verkat i olika länder i Asien och startat skolor, sjukhus, barnhem och kyrkor. De gick till de fattigaste i samhället och lärde dem att läsa, räkna och skriva. De undervisade de kastlösa att alla människor har ett värde därför att det finns en gud som ser till människan oberoende av hudfärg, ras eller annat yttre. Människorna som tog till sig den kristna tron upplevde ett helt nytt liv. Deras standard höjdes eftersom de kunde kräva sina rättigheter när de skulle få sin lön. De fick frid i sina hjärtan och blev lyckliga och började sopa och städa utanför sina hus. Hela området fick en helt ny look. Vad sägs om mission i Papua Nya Guinea där man tidigare levde i blodshämnd och kannibalism? Nu har många tagit emot Jesus och lyssnat till missionärerna som lärt dem att älska varandra och lösa sina tvister på annat sätt. Vi skall respektera kulturer och låta folk i andra länder behålla sin särart, men om man kan få folk att sluta hata, kriga och offra barn, döda tvillingar pga av tron på andar o.s.v. är väl det bra, eller?

Hjärtliga hälsningar Bengt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0