DAGEN idag om Ayman på Erikshjälpen

Läs DAGEN idag om Ayman och hans familj som varit 7 år i Sverige. Ayman kom en dag till vår second handbutik i Filipstad. Jag kommer ihåg hur vi satte oss i caféet. Ayman pratade bra engelska. Han berättade lite om sina asylskäl och vi bestämde att han skulle komma och hjälpa oss i arbetet på Erikshjälpen. Jag lovade att stötta honom i asylprocessen och ge tips och råd.
Ayman är en duktig arbetare och mycket kunnig. Han prövade på de flesta moment i butiken och när min son som var föreståndare skulle vara ledig fick Ayman vikariera som butiksföreståndare. Han gjorde det mycket bra. När det blev ett akut behov av hjälp i butiken i Dala-Järna där min frus bröder var engagerade rekommenderade vi Ayman som fick börja jobba där direkt. Jag minns dagen då lastbilen från Dala-Järna kom och hämtade familjens alla tillhörigheter. Vi förlorade en av våra bästa medarbetare, men sen har jag glatt mig varje gång vi hälsat på i Dala-Järna över butikens positiva utveckling. Som Aymans mentor hoppas jag nu att familjen skall få besked snart om permanent uppehållstillstånd. Alla barnen är födda i Sverige. Se den fina bilden på barnen här: (bilden från Aymans privata fotosamling)

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174633




www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174640
 
Läs vidare här om det unika med Ayman som muslim i en kristen organisation. Butiken som drivs av Erikshjälpen har ett samarbetsavtal med Källartorpskyrkan (Missionskyrkan, Svenska Frälsningsarmén och Pingstkyrkan) och varje gång som man öppnar butiken deltar alla i en bön om välsignelse över dagens försäljning och arbete.
Ayman är butiksansvarig och orförande i butiksrådet är en person från Källartorpskyrkan. Jag ser under Dagens artikel att det finns folk som inte gillar att en muslim får vara butiksansvarig. Man dömer en person utan att veta något om honom. Jag har haft djupare andliga samtal med Ayman än med många från olika kyrkor. Genom vänskap och kärlek kan ett förtroende växa fram som får peka på Jesus Kristus, vår frälsare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0