Marcus Birro prisar ungdomsfestival

Frizon är en kristen ungdomsfestival. Det är vårt samfund EFK som står bakom Frizon. Konferensen håller till på samma plats som Torpkonferensen, strax utanför Kumla/Örebro. Jag har ännu inte varit där något år, men tänker satsa på att ta med mig vårt ungdomsgäng nästa sommar och åka dit.
Marcus Birro, författare och programledare i P4 Sveriges radios Karlavagnen har mer och mer börjat besöka kristna konferenser. Jag tycker han är helt suverän när han pratar med människor i Karlavagnen. Han blygs inte för sin kristna tro och han är så ärlig när han berättar om sitt liv som drogmissbrukare och när han med stor sorg i rösten berättar om när han och hans tjej förlorade sitt barn. I DAGEN idag skriver han om det positiva mötet med ungdomarna och publiken på Frizon. Läs hela artikeln genom att klicka på den länk som jag lagt in. Jag har saxat ett avsnitt här under från hans artikel i Dagen.

"Frizon gav mig bästa bemötandet någonsin http://bit.ly/FJebN

Jag har aldrig varit på Frizon tidigare. För några år sedan visste jag inte ens om att den fanns. Jag kanske hade trott att alla där skulle stå med armarna i luften och mumla välsignelser eller att alla skulle se ut som Carola eller...ni vet, alla trötta fördomar man har.

Jag har uppträtt på festivaler och scener runt om i landet sedan 1989. Jag kan ärligt säga att ett varmare, värdigare och bättre mottagande än på Frizon har jag aldrig varit med om. Det var nog mer folk i Arvika 2002. Och de älskade det nog mer där också men det är inte grejen. Jag tror det fanns flera på Frizon som alls inte tyckte om mig. Men de stannade ändå (inte alla...) för att lyssna, för att försöka förstå, för att ta till sig en medmänniskas historia.

Jag blev väldigt positivt överraskad och jag har alltid varit bra på att ta åt mig av hat och missunnsamhet, av människor som tycker illa om det jag gör. Jag har en sorts defekt som gör att jag söker upp sånt, det svarta. Det är samma defekt som gör att jag skulle supa ihjäl mig om jag drack ett glas vin. Därför ska jag bli bättre på ödmjukhet, på att tacka alla som faktiskt tar sig tid att komma och lyssna på det jag gör, som läser det jag skriver. Det är stort.

Det är inte svårt för mig att känna Gud i kraften i att inte behöva förstöra mig själv. Mycket, mycket av den där goda kraften finns på Frizon 2009. Jag är glad att jag fick vara med om den under några timmar i torsdags".

Marcus Birro
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0