Kristna och muslimer har fördomar om varandra

Svart eller vitt. Snabba enkla svar. Generaliseringar. Det är så vi ofta agerar. Det är inte lätt att försöka vara nyanserad.
Inför valet 2010 är jag övertygad om att debatten om islam och muslimer kommer att bli intensiv. Vilka kommer att ta debatten med Sverigedemokraterna? Ska man agera som tidningen Världen Idag eller finns det andra infallsvinklar? I TV-programmet Existens i morgon tas Världen Idags artiklar upp till debatt.
Jag ska försöka vara nyanserad och försöka delta i debatter och vara tydlig fylld av kärlek.
Att döma alla över en kam är så fruktansvärt fel. Inte vill väl de kristna i dagens kyrkor bli fördömda på grund av korstågen?
Att ha ett hjärta för muslimer innebär inte att ge sitt stöd till självmordsbombare och terrorister. Att visa muslimer kärlek betyder inte att man tar avstånd från Israel. Araber och judar är kusiner och båda bärare av Guds välsignelser.

Det finns jättemycket att skriva om kring detta ämne, men jag ska försöka återkomma när jag har lite mer tid. Idag vill jag bara tipsa om en artikel i DAGEN där Ferro Mehmedovic blir intervjuad. Ferro är med i vår arbetsgrupp inom EFK som jobbar med mångkultur och religionsdialog. Eftersom han själv varit muslim kan han uttala sig med trovärdighet och insikt.
Så här skriver DAGEN. Klicka sen på länken för att läsa hela artikeln och kolla även in andra länkar som anknyter till DAGENs artikel.

"Missuppfattningar sker åt båda hållen mellan muslimer och kristna.
Lösningen?
- Sluta generalisera och våga möta varandra!
Det säger den från islam till kristendom konverterade pastorn Ferro Mehmedovic efter de senaste veckornas diskussion kring en debattartikel i Sydöstran.

Prästen Helen Sturefelts debattartikel med frågan vad det betyder att "döda de otrogna" har väckt debatt runt om i Sverige.

En som vet svaret är Ferro Mehmedovic, som kom som muslim från Montenegro till Sverige 1992. Nu är han pastor i Evangeliska frikyrkans stora Malmö-församling Hyllie Park.

- Visst behövs det kunskap, men framförallt möten, möten och åter möten mellan människor. Annars kan vi aldrig förstå varandra, säger han i en intervju med Sydöstran - samma tidning som publicerade Sturefelts debattartikel.

Till tidningen förklarar han varför han konverterade:

- För mig handlade det mycket om Jesus och den kärlek han gav mig. Jag fick en existentiell kris när jag upplevde kriget i forna Jugoslavien. Jag trivdes med min religion men kände att mitt själsliga behov mättades först när jag mötte Jesus.
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=195763


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0