Kristna samarbetar mer 2010

Igår hade vi ett gemensamt styrelsemöte tillsammans med pingstförsamlingen. Jag är så tacksam och glad för detta. Vi planerade in bönesamlingar både i Hällefors och Filipstad och även några möten. Nu väntar årsmöten och nya styrelsemöten. Inriktningen går med all säkerhet mot ett ökat samarbete, något som jag tolkade att alla närvarande var positiva till.
Kristen Gemenskap och Pingstförsamlingen äger tre kyrkor tillsammans. Dessa ska värmas upp vilket i dessa smällkalla dagar kostar mycket pengar. Medel som vi, om vi samarbetade mera, kunde använda till utåtriktade satsningar för att nå ut till människor som vi vet är längtande efter en gudsrelation.
Min önskan inför 2010 är att detta samarbete skall utvecklas och få bli till välsignelse för våra bygder.
Vi är också positiva till samarbete med övriga kyrkor. Vi tycker inte lika i en del frågor, men vi kan odla vänskap, lära oss lyssna på varandra och genom att vi har en god relation vågar vi också säga till om vi tolkar bibeln olika.

Johannes 17

Jesu översteprästerliga förbön om enhet

 9 Jag ber för dem. Det är inte för världen jag ber utan för dem som du har gett mig, eftersom de är dina. 10 Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt, och jag är förhärligad i dem. 11 Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen när jag går till dig. Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett. 12 Medan jag var hos dem, bevarade jag i ditt namn dem som du har gett mig. Jag vakade över dem, och ingen av dem gick förlorad, ingen utom fördärvets man, för att Skriften skulle uppfyllas. 13 Nu går jag till dig, och detta säger jag medan jag är i världen, för att deras hjärtan skall vara fyllda av min glädje. 14 Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem, eftersom de inte är av världen, liksom inte heller jag är av världen. 15 Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. 16 De är inte av världen, liksom inte heller jag är av världen. 17 Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. 18 Liksom du har sänt mig till världen, så har jag sänt dem till världen. 19 Och jag helgar mig för dem, för att de skall vara helgade i sanningen.

 20 Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord* kommer att tro på mig. 21 Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. 22 Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: 23 jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0