Den stora pimpeldagen

Farfar, dvs jag, har legat i träning i några dagar för den stora pimpeldagen som ska gå av stapeln i morgon vid någon sjö utanför Mullhyttan. Samuel, Nathanael och Emmanuel Sjöberg, 4, 6 och 8 år gamla ska alla få pröva på att pimpla för första gången i livet. Farfar har tränat på att borra hål i isen och i vinter är isen väldigt tjock. Det funkar jättebra tack vare Bennys isborr som jag lånat.
Nu är pimplespön, pilkar, krokar och maggots inköpta och i morgon ska jag packa med korv, bröd, tändstickor och ved. Hoppas på ännu en solig och underbar vinterdag.
Jag brukar ha fiskelycka när jag fiskar med barnbarnen, men man kan aldrig veta hur det kommer att gå. Mitt rykte som storfiskare kan få sig en törn. Ja, hur ska det gå? Undrar om jag kan sova i natt. Tänk om vi får en så stor fisk att den inte kommer genom hålet? Hur gör man då? Jag får grunna på det under nattens timmar.
Isdubbar är inköpta och det gäller att studera sjön noga. Vad var det nu man fick lära sig i skolan. Isen kan vara svag vid inlopp, utlopp och vid en udde.
Pappa Josef är i USA på Rhema bibelskola i Tulsa Oklahoma. Alla våra tre söner har gått på bibelskola i Tulsa, USA fast på tre olika bibelskolor. Johannes gick på Mark Brazees bibelskola och Joel gick på Victory. Joel gjorde praktik bland indianer i Mexico. Johannes inspirerades på bibelskolan till församlingsplantering och han fick även en inriktning till att arbeta bland barn och ungdomar och han brukar förmedla evangeliet i egenskap av clown och uppträder för barn.
Vad månde bli av bröderna Samuel, Nathanel och Emmanuel? Det kanske blir människofiske för dem också senare i livet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0