Dialog med det mångkulturella Sverige

Idag när jag kollade på bloggen hittade jag flera kommentarer till blogginlägg. Roligt! Även bra med er som inte håller med om det som jag skriver. Ni är också välkomna med kommentarer och mail. Det handlade idag om evolution och skapelse och några har kommenterat Tobias Billströms uppfattning att flyktinggömmarna borde växa upp. Någon tyckte att det är vår migrationsminister som borde bli torr bakom öronen.
Det skulle vara roligt att utveckla denna dialog med kommentarer och göra olika inlägg bättre synliga. Jag inser också att det skulle vara bra om jag samlade de olika inläggen i kategorier.
Jag hoppas kunna få tid och ork till detta.

Tidningen Dagens kulturchef skriver idag om bloggen som blir ett allt viktigare inslag i den allmänna? debatten. Hon beskriver även det dilemma som det innebär att det endast är en relativt begränsad grupp människor som läser och skriver på bloggar. Läs henens inlägg här:
www.dagen.se/blogg/kulturblogg/2009/02/bloggen-allt-viktigare#send

Igår var jag i Örebro på Evangeliska Frikyrkans kontor. Vi hade möte i vår integrations och migrationsgrupp. En av de frågor som jag tyckte var mycket intressant handlar om hur vi som grupp inom EFK kan utveckla en hemsida där vi har en verklig DIALOG MED DET MÅNGKULTURELLA SVERIGE. Cirka 17 procent av befolkningen har invandrarbakgrund.
Det är självklart att många arabisktalande säkert sitter och kollar på arabiska hemsidor och kanske chattar med araber i hela världen. Fransktalande afrikaner har säkert sina webbsidor med information och chatt.

En av deltagarna i vår grupp berättade om två av hans medlemmar. De brukar delta i en stor "sal i cyberrymden" där uppåt 800-1000 personer bokat stolar. En moderator leder samtalet som kan handla om islam-kristen tro. Dessa båda medlemmar får dela med sig av sin kristna tro till folk från hela arabvärlden, Europa, USA och you name it.
För att möta andra och tredje generationens invandrare och andra människor jobbar vi på med vår idé om en hemsida med frågor och svar och öppen dialog.
Säkert är det läsare av detta inlägg som vet mycket om att ha dialog och utbyta åsikter via Internets olika grupper och chattsidor m.m. Du får gärna skriva och berätta om Facebook och andra sätt att hålla kontakt med folk. Jag är nybörjare och vill pröva nya vägar att nå ut med både det kristna budskapet, verka för kärleksfull och tolerant dialog med muslimer och andra religionsutövare samt bilda nätverk mellan människor som jobbar ideellt med flyktingar.

Idag har jag blivit intervjuad av flera journalister om olika flyktingärenden och gömda flyktingar. Folk ringer och frågar om olika regler för asyl, arbetskraftsinvandring och integration. Jag får nog be några ungdomar att hjälpa mig med bloggen och utvecklandet av vår hemsida. Vår ambition inom EFK är att ha en aktuell uppdaterad, snygg, lättanvändbar och högintressant webbsida med livlig debatt, samtal och dialog om kristen tro-islam för att bara nämna ett område.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0