Inspirerande musikcafé i Betel



Idag gästades vår kyrka i Hällefors av sångarpastorn Hans-Åke Dahlgren. Det blev en verklig höjdpunkt musikaliskt, men också andligt. Hans-Åke berättade personligt om den gåva som Gud lagt ner i hans liv redan från ungdomen. Människofruktan och anpassning till "lagom-normen" begränsade honom under många år. Nu har han blommat ut i sången och i att vara sig själv fullt ut. Mycket positivt och inspirerande.
Det kom mycket folk till Betel idag och alla var tacksamma och glad för mötet. Läs nedan Hans-Åkes egen berättelse.



Pavarotti hjälpte honom hitta sin röst"


Sångaren Hansåke Dahlgren besöker Hällefors, söndag den 15 februari. Hansåke Dahlgren har sjungit i kyrkor och kapell i över 40 år och gett ut fem soloplattor under den tiden och sjungit i både TV och radio. Men först ensam med Pavarotti som han fann sin röst.


•-         Jag har sjungit hela livet, men har ändå inte vågat testa min röst fullt ut, inte ens ensam för mig själv, säger han. Inom mig har jag anat att det funnits mer än jag vågat ta fram.


Men för några år sedan övervann han blygheten. När han åkte i sin bil hade han med sig en CD med Pavarotti och tänkte att han kunde testa. Tillsammans med den världsberömde tenoren klämde han i med "Nessun dorma", "Recondita armonia", m fl och märkte att han hängde med honom "däruppe".


•-         Samtidigt som det kändes bra, var jag inte helt övertygad om hur det egentligen lät. Jag bad min fru lyssna och hon tyckte om det. Jag utökade skaran av lyssnare och fick fortsatt god respons.


Tillsist bad han producenten och låtskrivaren Stephan Berg att kritiskt lyssna på hans nya operainspirerade sångstil.


•-         Han blev entusiastisk, vilket resulterade i att han ville hjälpa mig att göra en skiva, vilket nu har skett.


•-         Jag påstår inte att jag sjunger som Pavarotti. Jag påstår ingenting annat än att jag verk-ligen kan stå för det jag gör nu. Nu sjunger jag med hela mitt hjärta och med hela den röst som jag har, säger Hansåke.


För Hansåke har det varit en befrielse att börja använda rösten fullt ut. Hans nya stil har mottagits väl när han sjungit offentligt.


•-         Det har varit en enorm respons. Det är tårar och glädje och förkrossade hjärtan under konserterna. Jag har verkligen upplevt att det fungerar, säger han.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0