Populär ungdomssamling i Filipstad

Denna vecka har barnen och ungdomarna i Filipstad haft sportlov. Många kommer inte på så många aktiviteter. Man kanske saknar pengar och skjuts o.s.v. Vi hade förra året satsat på att ha öppet i kyrkan varje dag mellan kl. 10-14, men i år orkade vi inte riktigt med det utbudet.
I stället satsade vi lite extra med annonsering på Onsdagskul och fredagskvällen ungdomssamling.
Vi blev riktigt glada när det kom flera nya ungdomar ikväll. En kille från Irak, tre killar från Afghanistan och en från Somalia. Sen hade vi ungdomar från Colobia, Kosovo, Serbien och Libanon. Vi svenskar var i minoritet.
Jag är så glad speciellt för killen från Somalia eftersom det nog är den första somaliern i kyrkan på mer än tio år.Vi har haft mycket svårt att nå somalier och jag vet att kyrkor på andra orter har samma situation. Därför har jag bett extra till Gud för detta.
Vi började med att grädda härliga våfflor med jordgubbssylt, hallonsylt, hjortronsylt, grädde och glass. Efter det hade Maribel en andakt. Hon berättade en del från sitt liv och pekade på att vi alltid har Jesus med oss som vill leda och hjälpa oss att vandra på rätta vägar i livet. Hon har själv vuxit upp i en familj som sysslade med knarkodling och knarkaffärer och hon varnade starkt för att börja med knark och alkohol.
Efter andakten blev det fritt fram för olika aktiviteter. Vi har både biljard och pingis och ishockeyspel m.m.
Innan vi gick hem fikade vi och sjöng och spelade. Ingen ville gå hem utan alla satt kvar och vi hade en skön och mysig atmosfär. Jag berättade om hur min pappa blev helad från cancer när jag var två år och hur han fick leva i 17 år. 17 år som han gav till länder som Turkiet, Libanon, Iran, Pakistan, Sri Lanka och Japan och många fler länder.
Killarna som kom ikväll vill absolut komma tillbaka regelbundet, men de och vi efterlyser härmed tjejer.
På vägen ut ur kyrkan fick de se böcker och tidningar på farsi, arabiska och några andra språk. Albanerna undrade varför vi inte hade något på deras språk, men det fixar vi på söndag. Joel har nämligen köpt 100 000 böcker och biblar och däribland finns det albansk litteratur också.
Gud är suverän!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0