Kristna syskon debatterar

Jag vill skriva positiva artiklar på min blogg och helst inte skriva om intern debatt mellan kristna syskon. Jag vet också att det är många som läser min blogg som är jättegoda, härliga, ärliga och bra människor och som inte är kristna.
Jag skriver ändå idag om ett angrepp som tidningen Världen Idags tf chefredaktör Ruben Agnarsson levererar mot vår son Joel. Jag skrev en kommentar på hans blogg, men den har inte tagits in i skrivande stund. Därför skriver jag här.För att ni skall få en inblick i vad det handlar om har jag tagit med ett stycke som Ruben skrivit. Det hela handlar om att Joel publicerat en bok om den katolska kyrkan där boken granskar några av katolska lärans teser som avviker radikalt från bibelns lära. Debatten har uppkommit eftersom fler och fler frikyrkliga pläderar för ett närmande till den katolska kyrkan.
Först vill jag säga att jag älskar alla kristna och absolut inte vill sätta mig till doms över någons tro och uppfattning. Jag kan ha och har djup andlig gemenskap med folk fast de inte delar min uppfattning. Ruben Agnarsson dömer ut Joel utan att vare sig ha tagit reda på eller veta något om Joels liv och vad han åstadkommit i sitt drygt 30-åriga liv. Så här skriver den ansvarige utgivaren för Världen Idag

"Har inte Joel Sjöberg, Daniel Nilsson och Tomas Dixon något att säga i denna situation om det långtgående avfall som vår egen lutherska kyrka representerar? Och skulle det inte nu vara adekvat med debattböcker, debattartiklar och teologiska angrepp mot den politisering av delar av kyrkan i Sverige som bidragit till detta avfall och som även underminerat för äktenskapsbegreppet i vårt land?
Istället hänger de sig åt angrepp på dem som vill samtala med en kyrka som i långt mer än tusen år värnat om äktenskapsbegreppet, försvarat treenigheten liksom tron på Jesu jungfrufödelse och uppståndelse. Tala om att välja totalt fel tid att sila mygg och svälja kameler".

Förra året gav Gospel Media ut ett 30-tal böcker. Många evangeliserande livsberättelser. Det var böcker som stod upp för äktenskapet, den kristna familjen, mot rasism, för helade relationer, för en radikal gudstro m.m. I samband med att boken "Aldrig mer gay"  gavs ut besöktes ett flertal orter där budskapet om den kristna synen på familj och äktenskap togs upp.
Under 2008 har Joel tillsammans med vänner startat församlingen Örebrokyrkan. De har evangeliserat staden i ur och skur, i snökall blåst och regn och mött många längtande människor för vilka den nya kyrkan blivit en trygg samlingsplats.
I kyrkan möts människor från ett 15-tal länder, många kommer från olika traditioner och sammanhang, men finner en god gemenskap. I kyrkans regi pågår 24-7 bön ständigt året om. Där arbetar och ber man för just de frågor som Ruben önskar att Joel skulle engagera sig i.
Joel har sedan han gick i skolan varit engagerad i ungdomsverksamhet och under gymnasietiden skrev han ett stort examensjobb om abortfrågan och om rätten till liv. Han har varit kommunpolitiker för Kristdemokraterna och verkat för förebyggande ungdomsarbete samt jobbat för de folkmoraliska frågorna liksom en mängd andra frågor som rör vår totala livsmiljö.
Jag blir därför djupt ledsen över att en chefredaktör kan vara så omdömeslös så han slår ner så hårt på en ung kristen förkunnare. Joel är också ledare för Kristen Utmaning i Sverige och har idag till exempel varit på en heldag i bön för Sveriges ungdom på Götabro bibelskola där Kristen Utmanings träningscenter ligger. Kristen Utmaning jobbar med att nå ungdomar i skolor, på ungdomsgårdar och ute i samhället
Jag vet att min bror Kjell hade mycket god kontakt med Ruben Agnarsson. Kjell reste i över 100 länder och samlade alla slags kristna till förbön. Kjell var ledare för organisationen Förebedjare för Sverige och umgicks med kristna ledare från olika kyrkor och samfund. Detta är något som vi som familj bejakar och önskar få större utrymme i vårt land i vår tid också. Vi som familj läser Världen Idag med glädje och stor behållning. Vi tycker att tidningen har en viktig funktion i Sverige.
Jag vill därför avsluta min kommentar med att önska Guds välsignelse över Ruben och tidningen. Jag hoppas att vi skall kunna ta upp lärofrågor till samtal utan att för den skulle slå ner modet på dem som vill stå upp för sin trosuppfattning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0