Stor hjälpsändning till Rumänien från Filipstad

De ringde från Erikshjälpen i början på veckan och förvarnade om att en stor trailer skulle komma och hämta alla våra klädsäckar och kartonger med skor och sjukvårdsutrustning. Igår hade vi inte hört något från vårt huvudkontor i Holsbybrunn så vi tänkte att lastbilen kanske kommer på måndag.
- Jag trror dom står här vid tre-tiden svarade jag när vår föreståndare Kenth frågade om jag hört något.
Mycket riktigt så kom lastbilen strax efter tre. Vi sms-ade och ringde till några av dem som brukar vara med och lasta och de flesta kom direkt. Någon fick jag åka och hämta medan Kenth, Urban, Morgan och Kalle körde igång med att lasta. Carina skötte avprickningen av säckar, vita skosäckar, kartonger och annat.
Så kom tre kosovoalbaner, en rom, en eritrean, en burundier, en israel och ytterligare en svensk man.
Efter en och en halv timme hade vi lastat 622 säckar, 11 kartonger, sjukvårdsmateriel, rullator och en del annat. Allt skall gå ner till Rumänien där Erikshjälpen driver ett flertal barnhem
Chauffören kunde inte tala varken engelska, serbiska eller nåt av de språk som var representerade. Jag försökte till och med med lite ryska, men han förstod inte. Då kom jag på att ringa en av våra rumänska kvinnor i Filipstad och hon tolkade allt som behövdes för att fylla i fraktsedlarna och berätta vart chauffören skulle åka efter Filipstad.
Ännu en gång kunde vi konstatera att "det gick ju jättebra det här". Bra och roligt när så många kommer och hjälper till. Vi fikade efteråt och pratade. Flera av invandrarna lever i stor fruktan och spänning om de skall få stanna i Sverige eller hotas av utvisning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0