Radions sommarpratare


Sveriges Radios sommarpratare brukar jag inte missa. Om jag inte lyssnar på dagen finns ju möjlighet att lyssna till reprisen efter kvällsekot.

De flesta programmen har varit mycket intressanta. De personligheter som fått det hedersamma uppdraget att vika ut sig under en och en halv timme är verkligen personligheter, människor som gått igenom svåra livskriser, bearbetat existensiella frågor och övervunnit motgångar som varit på väg att knäcka och tillintetgöra personen.

Peo Enquist och Ola Salo är exempel på några sommarpratare som haft en kristen uppväxt och som brottas med trosfrågor. För några dagar sedan grep programmet tag om mig. Det var när Petra Mede lät oss ta del av sin kamp mot den ständiga ryggvärk som hon kämpar med sen hon skadade sig när hon var balettdansös. Hennes kamp skildrades intensivt och påminde mig om alla resor även jag gjort till läkare, sjukgymnaster, massörer och alternativa behandlingsterapier. Även bedömningen hos Strängnäs Ryggkirurgiska klinik kände jag igen mig i. Hoppet om en lyckad operation grusades för mig när Värmlands landsting vägrade att betala operationen. Det bemötande som jag fick av läkaren i Karlstad gjorde att jag gick in i en djup depression där allt blev totalt svart. Senare när nedbrytningen i diskarna brett ut sig ännu mer fanns inte längre någon möjlighet att operera. Nu lever jag med outhärdlig smärta dygnet runt precis som Petra försökte belysa i sitt program. Visst har jag stor hjälp av min ryggbänk (Svenska Hälsobänken) och visst dövar de starka värktabletterna och TNS-apparaten smärtan till viss del, men nattens sömnlösa timmar triggar igång en inre stress som ibland blir näst intill outhärdlig.

Att Petra lyckades genomföra programledarskapet i Melodifestivalen var ett mirakel eftersom hon några veckor innan drabbades av ett av de ibland återkommande ryggskotten och låsningarna i rörelseapparaten. Vad man än tycker om hennes skämt och presentationer var det en enastående prestation hon genomförde.

När man är en smärtpatient beter man sig ibland på ett sätt som får andra människor att reagera. "Varför kan du inte sitta lugnt och bara umgås?" "Stressa inte så med att gå omkring!" Ja, om folk bara visste hur smärtan gör det outhärdligt att "bara sitta o umgås". Tack Petra Mede för ett öppenhjärtligt program. Kanske kan ytterligare någon person få lite mer förståelse för att vi som har ständig ryggvärk är som vi är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0