Asyllägenheterna ännu en gång på TV

I Värmlandsnytt ikväll intervjuades enhetschefen på Migrationsverket i Filipstad, Jan-Olov Morén. Han krävde nu en upprustning av rivningshuset annars flyttar Migrationsverket. Han sa att verket inte ställt några krav mot kommunen. Kommunalrådet Per Gruvberger verkade irriterad över situationen med huset.
Det bör noteras att den situation som uppmärksammats inte är någon nyhet. Detta blev mycket uppmärksammat för cirka två år sedan och jag skickades som en jojo hit och dit. Det sönderrostade och mögliga badrumsskåpet "vandrade" än hit och än dit och ingen ville ta ansvar, en situation som är typisk i vårt samhälle, tyvärr.
I Värmlandsnytt rapporterades det om att Migrationsverket och kommunen skall sätta sig ner på fredag och samtala om vad de skall göra med huset och behovet av asyllägenheter i Filipstad.
För några år sedan motionerade jag i kommunfullmäktige om att de asylsökande borde bo integrerade bland svenskarna och inte klumpas ihop i förläggningar något som kommunen och Migrationsverket gått in för i rätt så stor utsträckning.
Att denna fråga är så viktig handlar för mig om människovärdet och grundvärderingen att alla människor är lika mycket värda. Att varje dag mötas av stora flagor och mögel och trasiga väggar blir som ett slag i ansiktet där den asylsökande tycker sig höra att "se så här mycket värderar vi dig och din familj".
Filipstads Tidning intervjuade mig idag. Artikeln kommer förmodligen på torsdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0