Asylsökande är nu svensk läkare

Inför det tal som jag ska hålla på Nationaldagen har jag skrivit till ett 10-tal av de flyktingar som jag hjälpt under tiden som de bodde i Filipstad. Flera har skuickat hälsningar till vårt nationaldagsfirande. Så här skriver Tony som kommer från Afghanaistan och som nu jobbar som läkare.

"Jag kan säga att min tid som flykting i Filipstad var rolig och jag lärde mig många saker. Trots oro, ovishet och frustration inför besked från migrationsverket hade jag och mina kompisar en fantastisk period.

Vi kände oss bra och har roliga och oförglömliga minnen från Filipstad och gemenskapen i Kristen Gemenskap.

Jag tackar Filipstad för att ni tog emot mig, jag tackar migrationsverket för att ni bemötte mig med respekt, jag tackar Folkets Hus och mina språklärare där som lärde mig svenska med kärlek. Jag tackar vårdcentralen för att jag kunde praktisera där.

Det har gått några år sedan dess, men jag kommer alltid att minnas den här tiden  

Idag jobbar jag som läkare och gör mitt bästa för att vara en positiv individ i mitt nya land.

Tack Sverige och gratulationer på Nationaldagen!

 
Foto Ruth Sidblad, Västervik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0