Afghansk kille får hjälp efter två års väntan

I två år har jag försökt hjälpa en afghansk kille att få NÅGON att bry sig om hans situation. Han har haft tillfälligt uppehållstillstånd och varit i Sverige mer än fem år. Gift sig med en svensk medborgare (hon är snart klar med medborgaransökan)
Afghanske killen har försökt att bli inskriven på nytt hos Migrationsverket, men de har hänvisat honom till socialen som i sin tur hänvisat honom till polisen som hänvisat honom till Migrationsverket o.s.v.
Under väntetiden som han bland annat suttit och väntat på att polisen ska komma och genomföra utvisningssamtal har han inte fått nÅGON ERSÄTTNING. Han har levt på 0 kronor per dag i två år.
En dag i höstas åkte jag med dem till polisen i Örebro och sen till ett MIG-kontor i Bergslagen och vidare till deras hem. Vi skulle snart få besked fick vi veta. Det har gått cirka ett halvt år sedan dess och ingenting har hänt. Nya besök och massor med telefonsamtal till den ena myndigheten efter den andra och alla hänvisar vidare till NÅGON ANNAN.
Killen blir till sist så desperat och sjuk så han går själv till polisen och ber att de skall avvisa honom. De ringer till mig och säger att de skickar honom i stället till psyket. Psyket ringer till mig och säger att han är visserligen sjuk, men att det inte finns plats på sjukhuset. De ger en påse med tabletter och skickar ut honom på gatan. Då var han borta från hemmet utan pengar och ingen plats att sova på.
Ja, så där har det pågått en längre tid.
Jag har skrivit brev och planerat att göra JO-anmälan, ringt ytterligare till myndigheterna och det har varit rena karusellen igen, dock utan något resultat.
Förra veckan ringde en pastor från Kumla och ville ha råd i ett asylärende. Han hörde att jag var nog inte så uppåt. Han föreslog att när det kör fast be Gud att få lite änglahjälp. Jo, visst. det skulle behövas både en och två änglar i det här fallet. Jag bad.
I fredags ringde paret och berättade att de efter två pårs väntan fått 475 kronor till mat+en kallelse till polisen om återvändarsamtal. Om han avvisas kan han vara tillbaka i Sverige efter fyra månader OM HAN INTE BLIR DÖDAD, VÄRVAD AV KNARKMAFFIAN ELLER TALIBANERNA OCH OM HAN KAN FÅ IHOP TILLRÄCKLIGT MED PENGAR TILL BILJETTEN HEM TILL SVERIGE IGEN. Men nu har han ju fått 475 kronor, så då kanske han kan börja spara till biljetten. Är man van att leva på 0 kronor bör det ju bli rätt mycket över. Han lovades också 475 kronor igen om 14 dagar om han inte utvisats innan dess.
Fortsättning på detta lär följa inom kort.

Kommentarer
Postat av: Fina Matildas mamma

Det är verkligen hemskt hur många asylsökande behandlas i Sverige i dag.

2009-03-03 @ 22:51:58
URL: http://www.finamatilda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0