Barnens glädje-min medicin

Onsdagskul. Förberedelser. Hobbyprylar. Går runt i affärer och frågar efter kartonger. Plockar fram färg, penslar, saxar, gitarr, sångblad, blädderblock, gör i ordning tävling med priser, Maribel kommer med flanellografbilder och bakgrunder. Plockar fram stolar.
De första barnen kommer. En ny flicka tillsammans med sin mamma. Många frågor. Nyfiken. Ivrig. Flera barn kommer. Kramar oss ledare. Fler nya barn. Några kom idag som varit borta ett tag. Har varit sjuka. Ivriga att berätta och fråga vad vi ska göra idag.
De lite större barnen kommer. De kanske ska va med på ungdomssamlingen på fredag också. Spännande.
Idag var de enormt pigga på att sjunga och spela på "skrammelinstrumenten". Oj och aj i mina öron. Maribel ropar upp barnen och hälsar de nya välkomna med en applåd. Vi lyssnar till berättelsen om Noa och syndafloden. Gud ville rädda människor och djur. 
Vi tillverkade akvarium av pappkartonger, blått silkespapper, snäckor och pappersfiskar. Riktigt fint. 
Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är. Vart jag mig i världen vänder, står min lycka i Guds händer. Lyckan kommer, lyckan går. Du förbliver FADER VÅR. 
Alla får en lapp med schema för de olika aktiviteter som vi ska ha i vår. Badresa till Loka Brunn. Bowling i sporthallen. Utflykt. Grilla korv.
Barnen ber och tackar Gud. Deras tro på Gud är naturlig och positiv. Flera har svåra upplevelser och tråkiga minnen fast de är så unga. Nu känner de trygghet och lugn.
Flera kommer och ger en kram innan de går hem. Den nya sjuåriga flickan hoppar upp i min famn och ger en kram och tackar så mycket för idag. Det värmer. Tänk att få ge ut av Guds kärlek till Filipstads barn och ungdomar. Medan vi städar och torkar målarfärg från borden och diskar pratar vi om hur viktig del som barn och ungdomarna är i församlingens arbete.
När jag kommer hem berättar Maud om den tyske pojken som sköt 17 personer i och utanför en skola idag. Han kände sig visst ensam och han hade inga kamrater.........Kanske ingen som visade honom vägen till Gud och gav honom av Guds kärlek, frid och glädje.......
Märkligt. Ikväll behövde jag inte ta någon värktablett. Glädjen från Onsdagskul och barnens gensvar är tillräcklig medicin.

Kanske inte våra akvarium blir så här fina, men kul har vi på ONSDAGSKUL.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0