Hur Gud leder oss

Detta är inget bibelstudium, bara några korta tankar med anledning av något som hände idag.

Gud leder oss genom sitt ord, bibeln. I bibeln finns själva grunderna för hur vi skall leva.
Vidare leder oss Gud genom sin helige Ande. Det är oftast den stilla inre rösten inom oss som vi kan lära oss att lyssna till. Ibland får vi hjälp genom samtal, profetiska hälsningar (som bekräftar det som Gud redan talat i våra liv) och olika omständigheter i livet.
Gud låter oss få möta olika människor som ett led i dit han vill föra oss.

Idag upplevde jag Guds ledning konkret. Jag har hört talas om en man som blivit kristen. Han kommer från ett land där de flesta är muslimer. Hans konvertering är äkta och har pågått under en längre period.
Jag har en tid haft en bok liggande i samtalsrummet på Erikshjälpen. Igår tänkte jag att jag skulle ge mannen den boken. Idag när jag höll på att jobba med böckerna på Erikshjälpen fick jag besök av just denne man. Det blev naturligt att överlämna boken. Jag tror att han kommer att läsa boken och få bra behållning av innehållet.
Det gäller att ha en beredskap för vad Gud vill överraska oss med. Den beredskapen har vi genom att varje dag överlåta vårt liv i Guds hand och vara lyhörd för Guds ledning och ta vara på de tillfällen som ges.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0