Svar på fråga om polishämtning

Jag har fått en fråga på bloggen som jag inte hittar någon e-postadress att svara till. Kan ju vara fler som undrar, så här kommer frågan och mitt svar:

Hej där! Ser att du skrivit inlägg om flyktingar. Jag är lite nyfiken hur det fungerar... om du vet menar jag. När en flykting får brev om att ärendet lämnats över till polisen, hur lång tid tar det då till de kommer och hämtar flyktingen? Hur vet man det?

Det normala är att polisen kommer och samtalar med flyktingen. Då kollar polisen vilka identiteshandlingar som personen har. Om han/hon har ett pass t.ex.
Ibland kan polisen bestämma ett datum då de följer med flyktingen till en ambassad för att ordna resehandlingar och pass.
Det kan ta en månad till upp till ett år innan polisen kommer. Det beror på vilket land det gäller o.s.v
Det bästa man kan göra som vän är att helt enkelt ringa och prata med polisen. Man måste då ha en fullmakt. Naturligtvis skall ombudet/advokaten sköta detta om flyktingen har ett ombud. Ofcta när det gått så här långt har flyktingen berövats advokathjälp, men kan ju ha en privat advokat.

Den senaste tiden har polisen dykt upp klockan sju på morgonen och trängt in hos sovande familjer. Jag känner flera familjer med barn i den svenska skolan som varje natt går och lägger sig med fruktan och ångest. Veckor och månader går i en orolig väntan och skräck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0