Migrationsdomstolen tror på dop?


Idag kom ett glädjande besked. En utvisningshotad man vars ärende överlämnats till polisen ska INTE utvisas. Han har fått inhibition, vilket betyder att verkställigheten inställs och hans ärende tas upp på nytt till behandling. Jag hoppas att vi får komma till domstolen och berätta hur det kom sig att E blev kristen. Kanske får han tillfälle att i domstolen berätta om sin kristna tro.
När beslutet om avslag kom för några veckor sedan och då Migrationsverket avfärdade min inlaga där jag beskrev hur E nått fram till sin tro och beslut att låta döpa sig var jag mycket upprörd och både E och jag kände oss kränkta. Nu får vi glädjas och förbereda oss genom att studera bibeln. Läs här delar av vad jag skrev till domstolen:

Jag ber att Migrationsdomstolen kallar mig och E till muntlig förhandling för att bevisa hans ärliga konvertering och hur den gått till.

Ert beslut gjorde mig både upprörd och fick mig och E att känna oss misstrodda och faktiskt kränkta.

Vi har inte haft möjlighet att träffas för att samtal och lägga fram bevis och svara på Era funderingar. Det finns säkert folk som lurar Er och det ställer till det för dem som är ärliga.

Jag har jobbat med asylärenden i 20 år. Skrivit en bok om mitt arbete och sitter nu med i Sveriges Kristna Råds migrations- och integrationsgrupp. SKR representerar Sveriges 28 kristna samfund samt det muslimska rådet. Det samfund som jag representerar, EFK har cirka 320 församlingar. Vi döper inte muslimer utan att noga ha undervisat dem och låtit dem ta del i församlingarnas verksamhet och lära känna den kristna tron.

Jag har i kyrkliga sammanhang jobbat med att försöka säkerställa hur en konvertering bör gå till för att alla parter skall känna sig trygga, säkra på att det som skett är seriöst och att vi tillmötesgår religionsfriheten (som innebär rätten att både byta religion och att även kunna leva utan religion)

Att då bli ifrågasatt när det gäller E:s konvertering gör mig oerhört upprörd. Jag skrev i min inlaga att vi haft kontakt med E i två år. Han har bott i vår kyrka, bott hemma hos medlemmar under den tid som både socialen och Migrationsverket vägrade att ta ansvar för hans boende. Han blev skickad som en jojo mellan dessa båda myndigheter under mycket lång tid. E har läst kristna böcker, bibeln, sett på kristen film och deltagit i möten och bibelstudier. Han har mött kärlek och humanitet, blivit sedd som människa och sett de kristnas kärlek till honom oavsett om han var muslim eller kristen.

Ju mer som han lärde känna bibeln och vad det innebär att vara en kristen fullt ut, desto mer förstod han att det var viktigt att ta steget och bli döpt. Enligt kristen tro är dopet en akt där man överlåter sig helt till Gud och begraver den gamla människan och uppstår i en ny relation/dimension i gemenskap med Gud genom Jesus enligt Galaterbrevet. Det är en akt som hör ihop med att bli en kristen=bli frälst enligt Markus evangelium kapitel 16. Dopet förenar en människa med Kristus Jesus och församlingen och man får då också ta del av den heliga nattvarden.

Allt detta gjorde att E ville ta detta stora steg. Ni skriver att det inte är känt i Afghanistan att E blivit kristen och att han därför skulle kunna återvända utan risk. Att hålla tyst om sin kristna tro är något som Migrationsverket uppmanar konvertiter till. Detta strider både mot de mänskliga rättigheterna och är en omöjlighet i ett strängt muslimskt land där man avslöjas direkt om man sätter sig ner för att äta, om man följer de muslimska bönereglerna eller inte. Ja, det visar sig på många olika sätt och kan och får inte undertryckas.

Jag kommer att delge SKR och de politiska partiernas talespersoner i riksdagen den inställning som Ni har i denna fråga. Tyvärr visar det sig att Migrationsverket saknar insikt i religion som grund för asyl, något som SKR i samtal med företrädare för Migrationsverket påtalat och fått gehör för att personalen behöver utbildning i dessa frågor på liknande sätt som skett i HBT-frågor.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0