Mohammed fann Jesus

Jag har kopierat en text som jag fått för påseende från tidningen INBLICK. Artikeln handlar om en iransk familj där jag är juridiskt ombud och kämpar för att de ska få stanna i Sverige.
Läs deras fantastiska vittnesbörd. Gå in på Kanal 10 och Inblicks hemsidor. Håll utkik efter repris av caféprogram där Mohammed vittnar om hur han kom till tro på Jesus och om deras kamp för att få stanna i Sverige.
Mohammed har arbete och har till och med köpt ett hus. De har kommit in i det svenska samhället. Ändå får de inte uppehållstillstånd och de kan inte utvisas. Läs artikeln längst ner också om deras asylärende.


http://www.tidningeninblick.se/Default.aspx?ID=59


http://www.kanal10.se/

Någon hade lagt en bibel i taxin. Den ledde mig till Jesus. Jag upptäckte Guds kärlek och fick en relation med Jesus. Men hans nyfunna tro gillades inte i hans hemland Iran.

Mohammed och S har båda vuxit upp i Irans huvudstad Teheran.

-Jag kommer från en strängt muslimsk familj, och för mig var tron jätteviktig. Jag sökte verkligen efter Gud, och läste Koranen, men den är så svår att förstå. Jag gick till mullorna och imamerna med mina frågor, men de hade inga svar, berättar Mohammed.

Mohammed sökte vidare och började med meditation, hypnos och yoga. Efter en tid blev han meditationslärare och fick egna klasser med elever.

En dag fick han en Bibel av en medresenär i en taxi.

– Till skillnad från Koranen var den lätt att läsa och förstå, och det jag läste gjorde mig verkligt intresserad.

En natt fick Mohammed en dröm.

– Jag såg Jesus på ett berg. Han stod och bjöd människor till sig. Jag ville gå dit, men kunde inte. Då såg Jesus på mig och bjöd in mig, och i samma stund kunde jag gå upp till honom.

Mohammed bestämde sig för att följa sin dröm och gå till kyrkan. Den första kyrkan han kontaktade ville inte prata med honom. Att vittna om Jesus är nämligen farligt i Iran. Men i Pingstkyrkan i Teheran blev han välkomnad med öppna armar.

– Jag trodde att pastorn skulle tala ungefär som en imam, en utläggning om religionen. Men det handlade om kärlek och att vi kan ha en relation med Jesus. Trots att det var 300 personer där kändes det som om pastorn talade rakt till mig. Jag fick svar på alla mina frågor.

Mohammed bestämde sig för att lämna sitt liv till Jesus. När han kom hem berättade han om sin nya tro för hustrun S. Andra gånger, när han kommit hem och pratat om meditation och hypnos, hade hon varit helt ointresserad. Men nu blev S genast positiv. Hon följde med till kyrkan och bestämde sig för att bli en kristen. Så småningom vågade hon berätta en hemlighet som hon burit på sedan nio års ålder.

– När jag var nio år gammal hittade jag ett kors i gräset i en trädgård i Teheran. Det korset blev väldigt viktigt för mig. Jag visste att Jesus dog på ett kors, men enligt Islam var han bara en profet, och alla jag frågade menade att korset inte var viktigt, att det inte hade någon speciell betydelse.

Ofta sov S med korset under huvudkudden. Men när hon gifte sig vågade hon inte berätta om korset – Mohammed var ju sträng muslim.

Paret gick en Alphakurs för att lära sig mer om den kristna tron. De gick med i en cellgrupp och upplevde dopet i helig Ande.

– Jag var ju meditationslärare och kurserna var i full gång. Men jag avbokade alla nya elever. Och på de kurser jag måste slutföra berättade jag för mina elever vad jag varit med om. Om kärleken, förlåtelsen och de fantastiska Bibelord jag ständigt upptäckte. Jag var så full av ord att jag bara måste berätta för andra.

Men alla blev inte glada över förändringen. Mohammed tvingades sluta på sitt jobb. Och familjen blev arg.

– När vi kom på besök diskade de våra tallrikar tre gånger. I deras ögon var vi orena, berättar Mohammed.

Han fick nytt jobb, men en dag fick han höra att polisen besökt hans arbetsplats.

– Lyckligtvis var jag inte där då, annars hade jag gripits direkt. Men nu förstod vi att vi måste gömma oss. Enligt Koranen har man rätt att döda en person som konverterat från islam till kristendom.

Under en månads tid gömde sig makarna. Sedan fick de hjälp att fly utomlands. Valet stod mellan England och Sverige.

– Vi ville helst till England, där vi åtminstone kunde göra oss förstådda. Men plötsligt fick jag för mitt inre öga se Jesus med en stav i handen. När jag sa Sverige slog han med staven i marken. Det betyder ja, och det gjorde att vi bestämde oss för Sverige, berättar S.

– På flyget hade vi varsin väska. Jag hade en Bibel i handen och S en i sin väska. Att vi kom igenom alla säkerhetskontroller är ett rent mirakel, säger Mohammed.

I Sverige skickade Migrationsverket makarna till en liten enrumslägenhet med kokvrå i T utanför A-stad. De kände ingen, men sökte sig till en pingstkyrka.

I fem år bodde de i enrumslägenheten. Familjen växte och 2006 föddes dottern N.

Förra året fick familjen kontakt med makarna Tommy och Elisabeth  i X-stad.

– Jag fick se en artikel om familjen i en tidning, men bläddrade snabbt förbi. Då hörde jag Gud tala till mig och säga: backa och läs. Jag läste artikeln och pratade med Tommy. Vi behövde anställda folk i företaget och Mohammed hade rätt utbildning, så vi tog kontakt och erbjöd jobb.

Familjen flyttade till en lägenhet och arbetet flöt på bra. En dag när S och N gick till lekplatsen fick S se Jesus.

– Han stod och pekade på ett stort fint hus, och liksom visade vägen till huset. Jag förstod att han menade att vi skulle bo där, men huset var inte till salu. Men så efter en månad såg vi en bild på huset hos en mäklare.

Tillsammans med Tommy och Elisabeth åkte de och tittade på huset. De fick bra kontakt med ägarna, som bestämde sig för att sälja huset just till dem, med möbler och alla inventarier.

– När vi satt och gjorde upp affären fick mäklaren ett telefonsamtal med ett högre bud. Men de gamla ägarna sa nej. Huset skulle gå till Mohammed och S.

Nu bor de i sitt drömhus, har jobb och en församling att gå till. Men inget uppehållstillstånd.

– Det är jättesvårt att leva med en ständig osäkerhet. Vi vet ingenting om framtiden och kan inte planera någonting. Men på ett sätt ser framtiden jätteljus ut – för vi har Jesus, säger Mohammed.

EVA RUDERSTAM

 Sex års kamp för att få permanent uppehållstillstånd i Sverige. I Iran hotas de av dödsstraff för att ha konverterat till kristen tro.

Skrivelser och ansökningar, bilagor och beslut. Kontakterna med Migrationsverket har varit många under familjens år i Sverige. Men det har blivit nej till uppehållstillstånd i alla instanser. Senaste beslutet kommer från kammarrätten som sa nej, helt utan motivering.

– Myndigheterna anser att vi kan vara kristna, men bo i Iran och ligga lågt med vår tro. Men det går inte. Jag har fått två kallelser att inställa mig hos revolutionsdomstolen i Teheran. Om jag återvänder till Iran kommer jag definitivt att gripas, säger Mohammed J.

Enligt den islamska sharialagen, som står över all annan lagstiftning, kan man avrätta en person som konverterat från islam. Enligt en ny parlamentslag, som har godkänts i alla instanser utom en, jämställs konvertering med krigsförbrytelser eller landsförräderi eller krigsförbrytelser, brott som ger långa fängelsestraff eller dödsstraff.

 

Familjen har fått hjälp i sin kamp, både av Elisabeth och Tommy och av det juridiska ombudet Bengt Sjöberg i Filipstad.

– De har väntat i sex och ett halvt år utan att få komma in i det svenska samhället. De fick bara läsa svenska i ett halvår och  kan inte få någon förskoleplats. Hur går det med hennes språk när hon inte får gå i förskolan, undrar Elisabeth.

– Svenska myndigheter och stjärnadvokater kan lägga ner hur mycket tid som helst på tvivelaktiga människor som råkat bli svenska medborgare. Men Sverige kan inte ta sig an de iranier som kommer hit, sköter sig och bara vill göra rätt för sig, säger Tommy och tillägger:

– Är myndighetspersonerna köpta av det islamska samhället eftersom det är omöjligt att komma in i det svenska samhället när man har blivit en kristen?

 

Bengt Sjöberg har kontakt med flera iranska familjer med samma problem. Flera har varit i Sverige i sex, sju eller åtta år, utan att få komma in i det svenska samhället. Men Bengt vägrar ge upp kampen.

– Jag har skrivit ett brev till migrationsministern och frågat vilken princip Sverige har för iranier som konverterat till kristen tro och sökt asyl i Sverige. Det kan inte vara rimligt att unga och välutbildade iranier ska ruttna bort i ingenmansland och varken kunna avvisas eller komma in i det svenska samhället.

Nu finns Mohammeds fall också med Sveriges Kristna Råds agenda. De ska ta fram en bok med exempel på muslimer som konverterat till kristendom. Förhoppningsvis leder det till en diskussion i riksdagen om de kristna iraniernas situation. 2005 ledde en sådan debatt till att gömda flyktingfamiljer med barn fick stanna i Sverige.

– Nu är det dags för en liknande aktion, säger Bengt Sjöberg som bland annat fått stöd i sin kamp från den kristdemokratiska riksdagsledamoten Annelie Enochson.

Kanske kan den nya parlamentslagen i Iran göra skillnad för iranierna i Sverige.

– Om lagen går igenom i sista instansen borde det innebära ett nytt skäl för iranierna att få stanna. Jag ska följa frågan mycket noga, säger Bengt Sjöberg.

EVA RUDERSTAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0