Snabbt bönesvar

Under en tid har rätt så många medlemmar flyttat till andra orter. Flyktingar som varit aktiva mötesbesökare har fått uppehållstillstånd och flyttat till större orter där de tror sig kunna få arbete. Ofta blir de dock sittande i nån förort isolerade både från vänner, socialt umgänge och kyrka. Andra hittar någon etnisk församling där de finner sig till rätta. Flera av våra asylsökande vänner har blivit förflyttade till mindre orter utanför Filipstad. Förr var det lätt att nå alla genom att sätta upp affischer på alla dörrar på förläggningen.

Andra medlemmar och kontakter som vi haft har gjort andra prioriteringar och har slutat gå på möten och samlingar. Andra skulle vilja komma, men den ekonomiska krisen gör det omöjligt att åka till kyrkan. Man har måst sälja bilen och någon kollektivtrafik finns inte som passar.

När jag i morse funderade på min vilja att tjäna Gud och vad som är bäst att satsa på i detta läge, bad jag om Guds ledning. Efter en stund ringde en man från en annan ort, cirka tolv mil härifrån. Han hade en önskan att få komma och hälsa på och få undervisning hur man blir en kristen. Han kommer från ett strängt muslimskt land. Nu skulle han ta sig till Filipstad, men bussförbindelserna var så dåliga så jag fick åka och hämta honom efter halva vägen. Vi satte oss för att äta och samtala och sedan började vi läsa bibeln. När vi bad att Jesus skulle komma in i hans liv och hjärta kändes en sån underbar atmosfär. Mannen kände verkligen Guds kärlek och Jesu närvaro. "Är det verkligen så enkelt att bli kristen", frågade han. Jag undervisade om dopet och bekräftade att det inte behövs mer än att tro på Jesus, bjuda in honom i sitt liv och bekänna att han är Herre. Då blir man ett Guds barn och får uppleva trygghet och glädje.

Efter någon timme ringde en kvinna från en annan ort. Hon hade kontakt med några män från andra länder som också ville bli kristna. Nu undrade hon om jag hade material, biblar, böcker, filmer och undervisning. Vi samtalade en lång stund och jag fick ge flera tips. Ytterligare en kontakt senare på kvällen bekräftade min bön om att få leda nya människor till en tro på Gud. På den orten planerade man för att nå ut med det kristna budskapet och börja bry sig om de flyktingar som finns på orten.

På kvällen var vi några bedjare samlade för att be för Filipstad och olika behov. Jag hoppas att Gud ska väcka en andlig hunger också i vår kommun.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0