Bara vara

Under det gångna året har jag fått lära mig att koppla av mer och bara vara utan att det måste hända en massa saker. Den läxan var svår att lära trots mångårig ryggvärk som hindrat mig från många aktiviteter.
Kanske hade mannen som jag läste om lärt sig den läxan. Det var en fiskare som hade avslutat sitt arbete för dagen. Nu satt han intill sin båt på stranden och betraktade den vackra eftermiddagssolen. En rik affärsman passerade och upprördes över att se fiskaren lata sig.


-        
Varför är du inte ute och fiskar, frågade affärsmannen.

-         Därför att jag fångat tillräckligt med fisk idag, svarade fiskaren. Nu sitter jag här och njuter och tar det lugnt och ska se på solnedgången.

-         Varför fångar du inte mer fisk när du har tid över? Sa affärsmannen.

-         Vad skulle jag göra med den fisken, undrade fiskaren.

-         Du kan sälja den och tjäna mer pengar, blev svaret.

-         Med pengarna kan du köpa en motor till din båt. Sen kan du åka längre ut på havet och fiska på djupare vatten, fånga mer fisk och köpa nylonnät. Det kan ge dig ännu mer fisk och ännu mer pengar. Snart kommer du att ha tillräckligt med pengar för att köpa en båt till. Sen kan du bygga upp en hel fiskeflotta, sälja den och tjäna massor med pengar.

-         Vad ska jag göra sen, frågade fiskaren.

-         Sen kan du varva ner, ta det lugnt och njuta av livet, sa affärsmannen.

-         Det är ju precis det som jag gör nu avslutade fiskaren.
Berättelsen finns i boken "Den som har båda fötterna på jorden-står stilla! av Tommy Dahlman


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0