Översvämningen i Pakistan

Många miljoner pakistanier är svårt drabbade av översvämningarna. Vår församling ger ett månatligt stöd till Pakistan och de kyrkor och bibelskola som min bror Kjell Sjöberg startade.
Jag publicerar idag ett brev som jag fått från en man som jag har ständig kontakt med. Han skriver och pratar riktigt bra svenska.
I detta läge vet jag inte hur insamlingen till de drabbade går till. Hjälporganisationer och församlingar har börjat agera. Mer information kommer senare.




Kära vänner!
Som ni är medvetna om situationen som pågår just nu I Pakistan vill jag bara skriva några rader för att berätta att vi mår bra och översvämmningar är mer är 200 km från oss I Lahore. Jag fick uppleva en provsmak av sådant. I söndags morgon då jag var hos min systersons hus I Faisalabad för att se min syster om är på döds bädden nästan. Det började regna kvart I fem på morgonen och fortsatte tills kl10. Gatorna visade sig  lik strömmar och eftersom Riazs hus är ca 50cm lägre än gatan gick inte ut regn vatten utan började komma utifrån och vi sju personer började ösa ut I ett. Men avlops systemet backade så vi fick lika mycket vatten tillbaka men lite saktare än vi öste ut. Det var viktigt för oss att göra så för att rädda  hushålls grejer  annars skulle allt komma under vatten ca 60 CM .Vi hade alla muskelvärk och var jätte trötta efter fyra timmars hård jobb. Då fick vi tanke hur svårt de har som sitter under bar himmel utan mat och dricks vatten och förlorat allt. Det är svårt att föreställa allt som pågår. En del hade byggt deras hus precis  inne på översvämmnings vägar för det har inte regnat på många år och folk misstänkte att det ska aldrig bli regn liksom på gamla dagar  och folk glömt att då det blir översvämmning kan ingen får stanna framför  vatten massor som kommer som en vägg med kraft. Mäniskor och djur fick inte rädda deras liv. Det kommer att ta år innan man får tillbaka allt. Eftersom fruktträd är borta och vatten massorna har förstört grönsaker därför är brist på mat åt miljoner. Det har blivit 15-50 % dyrare allting.Idag visar de på TV att många är på väg till det stora städer som inte fick översvämmningar och då kommer mest till Lahore. Kött och mjölk har blivit dyrare.

Det råder kaos och värsta laglöshet och det bara växer som förstör landet. Det är förböner om räddar landet. Kristna I Pakistan ochså ber mycket för landet och hela världen ber för oss.

Man predikar på högtalorna i moskeerna att allt detta som pågår är förbannelse och straff från Allah och vi behöver göra bättring och vända mot Allah.

TACK SÅ MYCKET FÖR EFTERTANKE OCH FÖRBÖN.

 

Må Gud välsigne er rikligen.

Många hälsningar

Griffen Barkat

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0