Julens mening

Idag hörde jag på Radio Värmland. Det var en panel som pratade om hur de upplevt julen. Nu hörde jag inte hela programmet, men det som jag hörde gjorde mig ledsen. Deltagarna var trötta på firandet, maten och hysterin kring julen. Jag förstår dem eftersom de bara hade en väldigt ytlig bild av julen. Man fick ringa in och komma med synpunkter. Jag får skylla mig själv att jag inte tog mig tid att ringa och komplettera programmet. Vi höll på att förbereda för att ta emot gäster och jag lagade maten idag, så jag tyckte inte att jag hade tid.

För mig betyder julen först och främst en stor glädje över att Jesus föddes. Jesus betyder så mycket i mitt liv. Det är genom Jesus som jag fått en levande relation till Gud. Jesus ger mig trygghet, frid och glädje och det är genom Jesus och bibeln som jag blir motiverad att försöka leva som en efterföljare till honom.

Julklappar och julmat är trevligt och gott, men det är absolut inte det viktigaste. Det viktigaste är att få träffa familjen och få tid att umgås med vänner. Jag blev mycket glad när jag fick tillfälle att hälsa på utvisningshotade asylsökande romer. Jag blev mycket glad över att få ge några julklappar, lite mat och godis till flyktingar som lever som gömda. Även om en familj blev tagen av polisen två timmar efter att jag varit och besökt dem, gläds jag över att jag lyssnade till den inre rösten som gav mig en klar signal om att besöka just den familjen först av alla.

Jag tycker om att spela och sjunga, helst tillsammans med andra musiker och sångare. Att få delta i en gudstjänst och spela och sjunga tillsammans ger mig stor tillfredsställelse.

Att få vara någorlunda frisk och få ta en promenad i det friska vädret är underbart. Idag var det riktigt "varmt", bara -7 grader. Med någorlunda frisk menar jag att de värktabletter som jag måste ta varje dag funkar någorlunda och håller den värsta värken borta.

Nu ser vi fram emot nyårsafton då vi ska ha en fest i Pingstkyrkan i Hällefors. Vi har hyrt en minibuss och det finns flera bilar som kan hjälpa till att skjutsa dem som vill uppleva gemenskap, god mat, lekar, tävlingar, lovsång och bön inför det nya året. I år är vi glada över att flera som tidigare inte varit med har anmält sig.
Bilden under här är tagen från en nyårsfest för två år sedan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0