Romska familjer i Lesjöfors

Under hösten lärde jag känna flera romska familjer från främst Serbien, Kosovo och Makedonien. De bor i Lesjöfors och kommer ibland in till Filipstad och Erikshjälpen Second Hand för att handla. Några har frågat om olika dokument och handlingar i asylprocessen. Jag har fått en inblick i hur de blivit behandlade i sina länder och vilket mottagande som de får i Sverige. Några familjer har inte fått någon advokat till sin hjälp och flera har fått avslag mycket snabbt utan någon egentlig utredning vilket gjort att jag försökt hjälpa dem att åtminstone få framföra sina synpunkter och framföra sina asylskäl.

Det finns cirka 10 miljoner romer i Europa. De är i de flesta fall diskriminerade och utnyttjade och får inte sina mänskliga rättigheter tillgodosedda. EU försöker samarbeta med deras egna romska föreningar och organisationer. Förmodligen är det det bästa sättet att hjälpa romerna. De behöver få hjälp med att hävda sina rättigheter, få utbildning i demokrati och extra stöd för sina barns skolundervisning. De behöver hjälp att få bli registrerade som medborgare och få tillgång till sjukvård på samma sätt som andra medborgare.

Igår besökte jag sex romska familjer och hade med mig lite uppmuntran i form av matpaket och lite leksaker. Jag hade fått pengar från en person som lyssnat på ett program där en romsk flicka och jag intervjuades i Radio Värmland. Jag hade även med gåvor från församlingen Kristen Gemenskap. En pappa blev så glad. Han har fem barn och han har aldrig kunnat ge dem någon julklapp.

Det som jag upplevde under några timmar i Lesjöfors var mycket gripande. Jag fick träffa en familj som två timmar efteråt hämtades av polis för att utvisas idag till Makedonien.
Jag fick även träffa en romsk flicka som hade tumörer på hela kroppen. Flickans föräldrar vädjade om hjälp att få träffa en läkare. Jag letade fram ett meddelande från sjukhuset där det stod att flickan är uppsatt på en väntelista. Familjen bad med iver i sina röster att de måtte få stanna tills flickan fått hjälp.

Flera av familjerna är från den stad i Serbien som vår son Josef brukar besöka. Där finns en stor evangelisk romsk församling. En av männen som jag träffade igår har en bror som är med och bygger upp en kyrka i just den staden.

Innan jag for hem samlade jag några familjers barn i en lägenhet och vi spelade och sjöng några julsånger och andra sånger. De var mycket duktiga att sjunga och de klappade taktfast i händerna till alla sånger.
När jag skulle ta kort var det så immigt på linsen, så det blev suddigt, men jag tar med det kortet ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0