Frågor kring seminariet på Torp

Jag har fått några kommentarer från Sverigedemokrater och personer som ogillar mitt seminarium på Torp. Jag vill inte gå i svaromål här eftersom jag inte vill debattera politik på bloggen. Seminariet vi hade utgick från vad bibeln säger om främlingen och hur vi ska behandla varandra.

Är det någon som vill läsa hela mitt anförande eller om du har konkreta frågor är du välkommen att skriva till mig. Jag kan skicka manuset.

[email protected]

Jag har några fakta om invandringen som svarar på någon fråga som jag lägger ut här:

År 2009 invandrade 102 280 personer. Av dessa var 18 517 återvändande svenskar som räknas i invandrarstatistiken eftersom de varit borta från Sverige mer än 12 månader. Samtidigt flyttade 39 240 personer från Sverige för att bosätta sig utomlands. Nettoinvandringen till Sverige låg alltså på 63 040 personer år 2009.

2. Hur många flyktingar tar Sverige emot?
År 2009 beviljades 11 119 personer asyl på grund av flyktingstatus.

3. Hur omfattande är anhöriginvandringen?
År 2009 beviljades 33 637 personer uppehållstillstånd på grund av anknytning till person som finns i Sverige. Av dessa var 9276 personer anhöriga till flyktingar. Lagen säger att om man är gift eller sambo med en svenska medborgare och det är ett seriöst förhållande skall man få uppehållstillstånd i Sverige, men man måste söka från sitt land. (Ny lag på gång för dem som har gemensamma barn i Sverige. Se www.migrationsverket.se )Som kristen vill man stötta familjer och att familjer skall ha en chans och rätt att få vara tillsammans. Om t.ex. en man fått uppehållstillstånd är det lättare för honom att integreras och må bra om han får vara med sin fru och barn och slippa oroa sig för att de skall dödas.

4. Varför får alla som söker uppehållstillstånd?
Det är inte sant! Under 2009 avgjordes 27 418 asylärenden varav 7 487 beviljades, dvs. 27 %. För några år sedan var det betydligt lägre procent.

5. Varför tar det så lång tid för invandrare att bli självförsörjande?
Dels beror till stor del på att man inte kan svenska och att det tar ett tag att lära sig språket. En annan orsak är att det funnits många begränsningar under tidigare år, man har blivit passiviserad under tiden man väntat på besked. Att mediantiden för inträde på arbetsmarknaden är sju år är inte acceptabelt och håller på att ändras. Nu finns exempelvis rätten att arbeta redan från början. Regeringen har också gjort det billigare att anställa nyanlända genom instegs- och nystartsjobb.

6. Hur stor del är av invandrare är egenföretagare?
Invandrare från länder utanför Sverige och Norden är överrepresenterade vad gäller att starta nya företag. Under 2007 startade ungefär 10 procent av personer som fötts utanför Norden nya företag. Bland svenskfödda var samma siffra 8,6 procent.


Kommentarer
Postat av: Anders

Hej Bengt! Det finns ju även en baksida med invandringen då vår svenska kultur sakta dör ut. Vad tycker du om det faktum att svenska skolorna(vissa) inte längre får ha sina avslutningar i kyrkan? Eller att barn inte får ha kläder med svenska flaggan på då detta uppfattas som rasistiskt för att vissa kan ta illa upp.

2010-06-26 @ 21:11:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0