Ex. på ny ansökan kristen irakier

Det är många irakier och församlingar i Sverige som ringer och frågar hur de skall kunna hjälpa sina bröder och systrar. Jag tar därför med en mall för överklagan som Sveriges Kristna Råd tillsammans med jurister har arbetat fram.

Till Migrationsverket

D:nr: __________________________________________________________

Sökanden:______________________________________________________


Nya omständigheter enl. 12 kap. 18 och 19 §§ utlänningslagen Jag är kristen irakier och yrkar att Migrationsverket beviljar mig permanent uppehållstillstånd. Utöver de individuella skäl som jag tidigare anfört har situationen för mig som tillhör den kristna minoritetsgruppen i Irak avsevärt försämrats. Migrationsverket har inte tillräckligt starkt beaktat mina individuella skäl och inte heller den svåra situation som vi kristna befinner oss i. Vi är utsatta för förföljelse, omänsklig och förnedrade behandling. Under december månad 2009 trappades ex. våldet kraftigt upp mot kristna i Irak genom hot och ett flertal attacker med många dödsoffer som följd. Personer ur minoritetsgruppen shabak hotade oss med döden om vi firade vår kristna julhögtid. Muslimska grupper hotar oss också med döden om vi inte iakttar strikt islamisk klädedräkt. Det står klart att vi inte får ett effektivt skydd mot hot, förnedrande behandling och trakasserier. Jag tillhör därmed en särskilt utsatt grupp på grund av min kristna tro.

Att situationen för kristna har blivit sämre framgår av Migrationsverkets promemoria av den 17 september 2009 (LIFOS-dokument 21533). Det framgår av LIFOS-dokument 22114 att etniska och religiösa grupper förföljs. Organisationen MRG redovisar i en rapport av den 24 september 2009 att irakiska religiösa minoriteter utsätts i stor omfattning för religiös förföljelse. Det framgår av rapporten från organisationen AINA att kristna inte har ett fullgott skydd i Irak (www.aina.org/news/20091221175648.html).

Den färska rapporten www.unhcr.org/refworld/docid/4b586cee50.html talar om förföljelse av minoriteter i Irak. Hemsidan www.ankawa.com/se rapporterar om mord och kidnappningar av kristna i Moseltrakten. Svenska kyrkans rapport ”Skilda världar” visar klart på brister i asylsystemet . Läs rapporten här. www.svenskakyrkan.se/Webbplats/System/Filer/cf414eb0-c7e6-43c8-a3be-b7d8b238d731.pdf. Jag riskerar att utsättas för förföljelse eller annan omänsklig eller förnedrande behandling om jag tvingas att återvända. Det är extremistiska grupperingar som står för en stor del av det systematiska och kollektiva våld som riktas mot oss som är kristna i Irak. Irakiska myndigheter saknar reell kontroll över dessa grupper och har därmed inte förmågan att skydda oss. Det framgår av LIFOS-dokument 22107 att myndighetskontrollen är svag i landet. Det föreligger därmed omständigheter som gör att jag skall beviljas permanent uppehållstillstånd.

Ort och datum ………………………………………………… …………………………………………………

namn

bilaga:

Kommentarer
Postat av: Ewa Gustafsson

Hej!



Tack för att du la ut mallen till överklagan, det kan komma till användning.



Blessings i dott arbete, pastor Ewa

2010-03-15 @ 10:02:43
URL: http://pastorewa.blogspot.com
Postat av: Ingrid Kihlen-Edvardsson

JAg arbetar på gustavsbergs gymnasium som lärare och har en elev som är kristen irakier och släkt med ärkebiskopen som blev mördad 2008 i Mosul. Eleven har varit i Sverige i ca 3 år och nu fått avslag av migrationsdomstolen. Advokaten ska försöka få upp fallet till nästa instans. Vi, personal och elever på skolan jobbar för att stödja honom och hans familj. Har du råd och tips till oss är vi oerhört tacksamma om du vill hjälpa oss.

2010-04-28 @ 14:12:15
Postat av: Peter Dobermann

Jag anser att det är felaktigt av Sverige att ta emot folk från muslimska länder, även om de är kristna. Vad tjänar Irak och Mellanöstern på att de kristna lämnar sitt land för att leva ett bekvämt liv i Väst? Ett gott tecken vad gäller de kristna irakierna i Södertälje är i alla fall att de lierat sig med oss Sverigedemokrater. En del tycks förstå att Sveriges generösa invandringspolitik slutligen kommer att leda till krig om ingenting görs för att stoppa den.



Peter Dobermann, Sverigedemokraterna

2010-05-15 @ 09:54:28
URL: http://www.sanningenomislam.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0