Veckobrev

Jag har inte skrivit nåt personligt på ett tag. Huvudet är fyllt av intryck och många människors problem. Då kan det vara svårt att få en inre ro och skriva. Har inte kunnat skriva på min nya bok på ett bra tag heller.

Igår var det en dag som präglades av samarbete, samverkan, ekumenik (kyrkor/församlingar som samarbetar och möts till gemensamm gudstjänster t.ex) och nya kontakter. Fick inbjudan att tala i Hällefors kyrka på Jungfru Maria Bebådelsedagen. Det blir en utmaning. Det oväntade och gudomliga drabbade den unga flickan. Gud blev människa. Jesus kom till genom den helige Ande.

Så har det gudomliga slagit ner i helt vanliga människors liv t.ex min mor. Hon växte upp i ett ateistiskt hem med en far som missbrukade alkohol. Ändå tilläts hon att få konfirmera sig. Då hon hörde om Jesus och vad han gjort för oss på korset fylldes hon av ett hopp. Vid nattvarden kom Guds kärlek, nåd ochn frid över henne. Hon uppfylldes av en inre glädje. Dansande utmed Duvbo kyrkas grusgång begav hon sig hem till sina oförstående föräldrar. Hennes moster la märke till en förvandling hos den unga flickan. Hon förstod att mamma Helga blivit "frälst", ett ord mamma aldrig hört och förstått.

Jag tror på jungfrufödelsen. Jag tror på en Gud som skapat jorden. Jag tror på Jesus Kristus som vår frälsare och herde. Jag tror att vi behöver ge vårt gensvar på den kallese och inbjudan som Jesus delar ut till alla. När vi säger ja till honom och bjuder in honom i vårt liv händer det något.

I söndags bad vi för ett par personer i gudstjänsten. Jag sms:ade dem idag. Kvinnan som haft värk i två veckor var idag betydligt bättre. Gud svarade på bön. Jesus lever idag.

Dessa sista dagar har jag förberett mig för helgen då vi ska samlas till konferensen HEART FOR MUSLIMS i Rinkeby utanför Stockholm. Gud har ett hjärta för muslimer, ja för alla människor. Jesus älskar muslimerna och många gånger får de se honom i drömmar, syner och visioner. Vi får dela med oss till dem av det som vi upplevt med Jesus. Rinkeby ska snart få en moské. 99% av befolkningen har invandrarbakgrund. Där finns en svensk pastor som bor och verkar och visar Jesu kärlek mitt ibland alla dessa nysvenskar. Spännande och mycket intressant. På söndagen ska jag ha ett seminarium på Birgittasystrarnas hem i Djursholm där Sveriges Kristna Råd förlagt sin kurs för FÖLJESLAGARE (personer som vill bli en vän till nyanlända asylsökande)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0