Kan man umgås förtroligt med Gud?

Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus.
....Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given
På hans axlar vilar herradömet. Och hans namn är
UNDER, RÅDGIVARE, MÄKTIG GUD, EVIG FADER, FRIDSFURSTE
(Jesaja 9)

I advent väntar vi på Konungens ankomst.
Kanske vi ska ta tid med att invänta vad vår kung Jesus vill säga till oss i just den tid som vi lever i nu.
Vad ligger på hans hjärta? Vad vill han att vi ska ägna vår tid och uppmärksamhet?

I psalm 146 läser vi vad Herren Gud gör:

"Herren befriar de fångna,
Herren öppnar de blindas ögon,
Herren reser upp de nedböjda
Herren älskar de rättfärdiga,
Herren bevarar främlingar och styrker faderlösa och änkor".

I adventstid vill jag söka Guds ansikte för att bli mer fylld av Guds kärlek, hans värme och glöd.
Jag vill hämta kraft till att kunna tjäna min Gud på ett bättre sätt.
Jag vill vara ledd av Guds hand mitt i vardagen.
Så många människor söker hjälp och kontakt. Hur ska man kunna ge något om man själv inte först hämtat kraft och ledning, fått uppleva Guds vishet och nåd i sitt liv?

Det står i psalm 25:vers 14 "Herren umgås förtroligt med dem som fruktar (dvs ärar) honom. Sitt förbund gör han känt för dem".
Psalm 63:vers 2 "Gud, du är min Gud. Tidigt om morgonen söker jag dig,
min kropp längtar efter dig i ett torrt land, som försmäktar utan vatten".

Psalm 42:vers 2 "Som hjorten trängtar efter vattenbäckar, så trängtar min själ efter dig o Gud.
Min själ törstar efter Gud, efter den levande Guden".

Jag tror att Gud vill tala till oss i denna tid. Om vi stillar ner oss, stänger av TV och radio för några timmar och söker Gud, så kommer Gud att tala direkt till vårt inre.
Kanske du och jag får vägleda någon människa som håller på att ge upp. Kanske får vi visa på Jesus som är Vägen, Sanningen och Livet.

Låt adventstiden bli en tid då vi laddar batterierna, läser bibeln, lovsjunger och tillber Gud och får känna hur vårt inre fylls av Guds levande strömmande klara vatten. Tankar, idéer och gudsomliga lösningar på svåra problem kommer till oss. Det som inte timmar av eget arbete kunde åstadkomma gör Gud kanske medan vi vilar i hans gemenskap och låter oss fyllas av Guds helige Ande.

Ibland när det kanske känns väldigt jobbigt, brukar jag sätta mig vid pianot och spela och sjunga lovsånger till Gud. Plötsligt rinner allt det svåra och tunga av mig och jag kan ibland få lösningar på saker som känts hopplösa.

Bön:
Från psalm 86:11
VISA MIG HERRE DIN VÄG
JAG VILL VANDRA I DIN SANNING





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0